İkinci Ekran Kullanımı İle İzleyicinin Değişen Televizyon İzleme Alışkanlıkları


Creative Commons License

Bilginer Kucur A.

İletişim Bilimi Araştırmaları, Karataş Esmeray, Editör, Hiperyayın, İstanbul, ss.119-144, 2020

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Mesleki Kitap
  • Basım Tarihi: 2020
  • Yayınevi: Hiperyayın
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Sayfa Sayıları: ss.119-144
  • Editörler: Karataş Esmeray, Editör
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Web 2.0 tabanlı internet teknolojisinin gelişmesi, internet kullanıcılarına interaktif bir ortam sağlamıştır. Bu özellik sosyal medya ortamlarının, blogların, forumların, televizyonla entegre cep telefonu uygulamalarının gelişimini desteklemiştir. Teknolojik, endüstriyel, içerik ve hizmet alanlarındaki yakınsama ile birlikte aynı telekomünikasyon alt yapısını kullanan televizyon, radyo, internet, posta, telgraf, telefon gibi araçlar arasındaki sınırlar bulanıklaşmıştır. İzleyicilerine uzun yıllar geri bildirim imkânı sunamayan ve yakınsama çağında diğer araçlarla rekabet etmeye çalışan televizyon için sosyal medya ortamları ve diğer dijital araçlar bir fırsat olmuştur. Gelişen teknolojik altyapı sayesinde interaktif medyalarla entegre bir şekilde yayıncılık yapmaya başlayan televizyon, diğer araçları kendine ikinci ekran (second screen) yapmış, böylece izleyicilere geribildirim imkanı sunmuştur. İzleyicinin televizyon ekranına bağımlı kalmadan aynı anda izlediği program hakkında bilgi edinebilmesi, sosyal ağlarda programla ilgili yorumları ve eleştirileri takip edebilmesi izleyiciye akışkan ve özgür bir ortam sağlamıştır. Ana haber bülteninde izlediği habere negatif veya pozitif geri bildirimde bulunmak, spor karşılaşmasındaki oyunculardan hakeme kadar herkes hakkında bilgi edinmek, dizideki başrolün kostümlerinin nerede satıldığını öğrenmek, hashtaglar oluşturmak, hatta dizinin senaryosuna müdahale edebilmek yeni medya çağında çok çeşitli medyalar arasında izleyicinin televizyonla olan bağını güçlendirmiştir. Yeni izleyici olarak adlandırılabilecek bu izleyici modeli, kullanıcı türevli içerik oluşturmada başat rolü üstlenmiştir. Dijitalleşen dünya ile birlikte televizyon karşısında yalnızca izleyici olma durumu katılımcı olmayı da yanına eklemiştir.