İletişim Bilimi Araştırmaları, Karataş Esmeray, Editör, Hiperyayın, İstanbul, ss.119-144, 2020
Web 2.0 tabanlı internet teknolojisinin gelişmesi, internet kullanıcılarına interaktif bir ortam sağlamıştır. Bu özellik sosyal medya ortamlarının, blogların, forumların, televizyonla entegre cep telefonu
uygulamalarının gelişimini desteklemiştir. Teknolojik, endüstriyel,
içerik ve hizmet alanlarındaki yakınsama ile birlikte aynı telekomünikasyon alt yapısını kullanan televizyon, radyo, internet, posta,
telgraf, telefon gibi araçlar arasındaki sınırlar bulanıklaşmıştır.
İzleyicilerine uzun yıllar geri bildirim imkânı sunamayan ve yakınsama çağında diğer araçlarla rekabet etmeye çalışan televizyon
için sosyal medya ortamları ve diğer dijital araçlar bir fırsat olmuştur. Gelişen teknolojik altyapı sayesinde interaktif medyalarla entegre bir şekilde yayıncılık yapmaya başlayan televizyon, diğer araçları
kendine ikinci ekran (second screen) yapmış, böylece izleyicilere geribildirim imkanı sunmuştur. İzleyicinin televizyon ekranına bağımlı
kalmadan aynı anda izlediği program hakkında bilgi edinebilmesi,
sosyal ağlarda programla ilgili yorumları ve eleştirileri takip edebilmesi izleyiciye akışkan ve özgür bir ortam sağlamıştır. Ana haber
bülteninde izlediği habere negatif veya pozitif geri bildirimde bulunmak, spor karşılaşmasındaki oyunculardan hakeme kadar herkes
hakkında bilgi edinmek, dizideki başrolün kostümlerinin nerede satıldığını öğrenmek, hashtaglar oluşturmak, hatta dizinin senaryosuna müdahale edebilmek yeni medya çağında çok çeşitli medyalar
arasında izleyicinin televizyonla olan bağını güçlendirmiştir. Yeni izleyici olarak adlandırılabilecek bu izleyici modeli, kullanıcı türevli içerik oluşturmada başat rolü üstlenmiştir. Dijitalleşen dünya ile
birlikte televizyon karşısında yalnızca izleyici olma durumu katılımcı olmayı da yanına eklemiştir.