Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.0, sa.51, ss.32-56, 2021 (Hakemli Dergi)
Görme yetersizliğinin öğrenme üzerindeki etkisi, görme kaybının doğasına ve derecesine göre önemli
ölçüde değişmektedir. Görme yetersizliği olan öğrenciler fen müfredatına tam olarak erişebilmek için bazı
uyarlamalara ihtiyaç duymaktadır. Bu uyarlamalar öğrencilerin fen dersine karşı motivasyonları üzerinde
olumlu etkileri beraberinde getirmektedir. Motivasyonun öğrenmeyi hızlandırdığı bilinen bir gerçektir.
İhtiyaca yönelik motivasyonun sağlanması ve çaba yönetiminin devreye girmesi öğrencilerde öğrenme için
gerekli farkındalığı arttırır. Çünkü insan davranışlarının temelinde ihtiyaçlar yer almaktadır. Motivasyon
ise öğrenme için gerekli en önemli ihtiyaçlardandır. Bu çalışmada görme yetersizliği olan öğrencilere
yönelik hazırlanan öğretim etkinlikleri ve etkinlik materyallerinin öğrencilerin fen öğrenimine yönelik
motivasyonlarına nasıl bir katkı sağladığık ortaya konulmaya çalışılmıştır. Bu nedenle fen öğrenimine
yönelik motivasyonu oluşturan öz yeterlik, aktif öğrenme stratejileri, fen öğrenmenin değeri, performans
amacı, başarı amacı ve öğrenme ortamındaki özendiricilik alt başlıkları dikkate alınarak inceleme
yapılmıştır. Çalışmada araçsal durum çalışması kullanılmıştır. Araçsal durum çalışmaları bir konuyu
anlamak ya da genelleme yapmak için yapılır. Çalışma grubu görme yetersizliği olan 6 öğrenciden (3 az
gören, 3 hiç görmeyen) oluşmaktadır.. Sonuç olarak belirlenen motivasyon alt başlıklarının bazılarında
artma gözlenirken bazı alt başlıklarda ise değişim gözlenememiştir.