TASARIMLA ANLAMA MODELİ İLE OLUŞTURULAN TÜRKÇE DERS PLANLARININ ÖĞRENCİLERİN OKUDUĞUNU ANLAMA BAŞARISI ÜZERİNDEKİ ETKİLERİNİN İNCELENMESİ


Creative Commons License

Köçeri K., Ulaş A. H., Akan E.

I. INTERNATIONAL COGRESS OF SOCIAL SCIENCES (ICSS-2022), Bitlis, Türkiye, 8 - 10 Haziran 2022, ss.101-104

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Bitlis
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.101-104
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Teknolojinin gelişmesiyle birlikte insanlık, sadece toplumsal birtakım değişikliklere değil aynı zamanda hızlı değişime ayak uydurabilecek, öğrencileri yenilikçi dünyaya hazırlayabilecek müfredat tasarımlarının ortaya çıkmasını gerekli kılmıştır. 21. yüzyıl, insanlığı toplumsal, ekonomik ve kişisel seviyelerde ciddi zorluklarla karşı karşıya bırakmasının yanı sıra bu zorluk kendini spesifik bir alan olan eğitim öğretim alanında da göstermiştir. Bilgi çağında olduğumuz günümüz dünyasında hem günlük yaşamda hem de okulda öğrencilerin zihinleri sayısız bilgi istilasına maruz kalmaktadır. Okullarda uygulanan müfredatın barındırdığı bilgi yükü hem zaman hem de uygulama açısından müfredatın yeniden yapılandırılmasını ve tasarlanmasını gerekli kılmaktadır. Okullardaki eğitim, bireyin ve toplumun ihtiyaçlarını karşılaması; devletin ideolojik ve felsefi duruşunu yansıtması açısından belirli bir sistem dâhilinde gerçekleştirilebilir. Müfredat ve ders planı, bir derste öğrenciye kazandırılması gereken istendik davranışları bilgi, anlama ve yetenek boyutunda neden ve nasıl kazandırılacağını gösteren bir rehber diğer bir deyişle eğitim alanında bir proje safhası olarak tanımlanabilir. Bu özelliğiyle ders planları, genelden özele bir yol izleyen ve okullardaki eğitim ve öğretimin gerçekleşmesinde başarı ölçütlerini belirleyen bir görev üstlenmektedir. Ders planlarının eğitim alanında önemi ortayken sınıflarda daha etkin bir şekilde kullanılabilecek derin bir anlamaya katkı sunarak öğrenmeyi gerçekleştirecek ve her öğrenciyi eğitimin odak noktasına yerleştirecek bir ders planına gereksinim duyulmaktadır. Bu açıdan geleneksel müfredat ve ders tasarımlarından farklı olarak tasarımla anlama modeli ile oluşturulan ders planlarının öğrencilerin okuduğunu anlama yeteneği üzerindeki etkilerinin incelenmesi, araştırmanın amacını oluşturacaktır. Araştırma, nitel ve nicel yöntemlerin birlikte ele alınacağı karma araştırma yöntemiyle yürütülecektir. Araştırmanın örneklem grubunu üç orta öğretim okulu oluştururken evrenini ise bu ortaöğretim okullarında eğitim ve öğretimlerine devam eden 6 ve 7. sınıf öğrencilerinden random seçilen yaklaşık dört yüz öğrenci oluşturacaktır. Öncelikli olarak detaylı alan yazını taraması yapılmıştır. Ortaöğretim okullarında öğrencilere araştırmacı tarafından geliştirilen “Okuduğunu Anlama Başarı Testi” ve “Türkçe Dersine Yönelik Tutum Ölçeği” uygulanacaktır. Alan yazın taramasından elde edilen veriler incelendiğinde farklı disiplinlerde ders planı ve müfredat tasarlamada kullanılan tasarımla anlama modelinin öğrencilerde anlama ve derin bir öğrenime katkı sunabileceği ifade edilebilir. Bu nedenle tasarımla anlama modeli ile oluşturulacak okuduğunu anlama ders planlarının da öğrencilerin okuduklarını derin bir anlamayla kavrayacakları varsayılabilir. Türkiye’de bu modelle ilgili az sayıda araştırmanın bulunduğu, tasarımla anlama modelinin daha iyi anlaşılması için farklı alanlarda ders planlarının tasarımında kullanılması gerekmektedir. Bu tür derin anlamalara olanak sağlayacak ders tasarlama modellerinin eğitim ortamlarında birçok açıdan olumlu yönde bir etki yaratacağının düşünüldüğü ifade edilebilir. Öğrenci dostu olan bu modelin çok sayıda bilginin olduğu müfredatın zamanında bitirilmesi, anlamlı ve derin bir öğrenim sağlanması bakımından etkili olduğu ve bu modelle farklı araştırmaların tasarlanarak uygulanmasının önem arz ettiği düşünülmektedir.

With the advancement of technology, humanity has required the creation of curriculum designs that can adapt to several social changes and prepare students for this innovative world. In addition to facing serious challenges at the social, economic, and personal levels, the 21st century has also manifested itself in the field of education, which is a specific field. In today’s world where we are in the age of information, student’s minds, both at school and outside school, are subject to numerous incomes of information, while the burden of information that the curriculum holds requires the restructuring and design of the curriculum in terms of both time and practice. Education in schools can be carried out in a specific system to meet the needs of the individual and society and reflect the ideological and philosophical stance of the state. The curriculum and instructional plan is a guide that shows why and how to gain knowledge, understanding, and talent in the desired behaviors that must be gained to the student in a course, in other words, a project phase in the field of education. With this feature, instructional plans take on a task that follows a specific path and sets the criteria for success in the achievement of education and training in schools. While the importance of the instructional plans in the field of education is clear, an instructional plan is needed to be used more effectively in the classroom, provide a deep understanding and perform the learning, and place each student at the focus of the training. In this respect, unlike traditional curricula and instructional designs, the study aims to examine the impact of the design-built instructional plans on the ability of students to read comprehension. The research will be conducted through a mixed research method, where the qualitative and quantitative methods will be dealt with together. The sample group of the research will consist of the three secondary schools, while the population will consist of approximately 400 randomly selected students from 6th and 7th grades who go on their education and training in these secondary schools. First of all, a detailed field search has been performed. In secondary schools, students will be given the “Reading Comprehension Achievement Test and “Attitude Scale for Turkish Lesson” developed by the researcher. When the data obtained from literature scans were examined, it was determined that the Understanding by Design Model used to design instructional plans and curriculums in different disciplines contributed to deep understanding and learning in students. It is therefore assumed that the instructional plans for reading comprehension that will be created by the Understanding by Design Model will also reading comprehension with a deep understanding. To better understand, the Understanding by Design Model, there are a few studies related to this model in Turkey, it is necessary to design instruction plans in different areas. It can be said that the lesson design models that will allow such deep understanding will positively impact educational environments in many ways. This studentfriendly model is thought to be effective in the timely completion of a curriculum with a large number of information, providing meaningful and deep learning, and is important to design and implement different research with this model.