TÜRK MÜZİĞİNE YÖNELİK ÇEŞİTLİ TESPİTLER III, ÜNAL İMİK,SİNAN HAŞHAŞ, Editör, EFE AKADEMİ YAYINEVİ, İstanbul, ss.27-50, 2021
Sözlü
ve yazılı kültürün birbiriyle olan ilişkisini anlamak, insan ve toplum
bilimleriyle ilişkili tüm alanlarda ekol veya akımların yönünü
etkileyebilmektedir(Ong 2003, s:14).Türk Müziğinin tarihsel sürecinde sözlü
kültürden yazılı kültüre geçiş sonrasına ışık tutmak geçmiş ve geleceğin
değerlendirilmesi açısından da faydalı olacaktır.
Sözlü
kültürlerin ürettiği sanat; insanlık değerleri açısından son derece üstün sözel
edimler barındırır ve yazının kullanılmasıyla yiter ve bir daha yaratılamaz.
Ancak; Sözlü geçmişi tüketen ve yanlış uygulanırsa sözlü belleği bile imha eden
okuryazarlık, uygun kullanıldığında eli kalem tutmayanın geçmişini de korur. İnsan;
bilincinin gücünden yararlanabilmek için sözlü ve yazılı kültür üretmek
zorundadır (Ong 2003, s:26). Birçok bilim dalında olduğu gibi sanatı açıklamak
için de elbette yazıya ihtiyaç vardır. Yazı yardımıyla insanın geçmişini ifade
edebiliriz ve bunun kusursuz olmasını bekleyemeyiz. Okuryazarlık anlayışı ile
ruhumuza sinen, düşünme ve anlatım süreçleri ile ilgili varsayımları bir tarafa
iterek farklı dönemlerin musiki anlayışını, yazılan notaları ve teorik
bilgileri kavramaya çalışmak daha anlamlı olacaktır.
Literatüre
bakıldığında, Türklere ait ilk yazılı kaynakların bulunuşundan sonraki
dönemlerde, musiki teorisi ile ilgili birçok kaynağa rastlanmaktadır. Musikinin
teorisinin yazılı olarak açıklandığı kaynaklara “edvar” adı verilmektedir.
Literatürde edvarları inceleyen birçok kaynak bulunmaktadır. Yapılan
çalışmalarda Türk Müziği geleneğini teknik ve tarih açısından kesintisiz bir
biçimde incelemek on altıncı yüzyıl sonlarından itibaren mümkün olmaktadır
(Behar 2015, s:15). Türk Müziği
repertuvarındaki en eski sözlü eserlerin de yine bu döneme ait olduğu
düşünülmektedir. Kaynaklar zemininde dönemlerin musiki iklimlerini ve dönemler
arası etkileşimleri incelemek; teorik
dönüşümün yanı sıra tarih ve musiki bilinci ile yüksek kültür ürünlerinin
aktarımında geleneğin muhafaza edilmesinin önemini de ortaya koymaktadır.
Bu
çalışmada, 17-20. yüzyıllar arasında saba-zemzeme makamının kullanımının teorik
açıdan incelenerek herhangi bir değişime uğrayıp uğramadığının tespit edilmesi ve
bu zaman dilimi içerisinde nasıl kullanıldığının açıklanabilmesi amaçlanmıştır.
Seçilen saba-zemzeme makamındaki eserler üzerinde, makamın yapısını oluşturan
çeşniler ve bu çeşnilerin kullanım oranları tespit edilerek, makamın teorik
kitaplarda anlatılan tarifi ile uyum sağlayıp sağlamadığı araştırılmıştır.
Yapılan
literatür taraması sonucunda; Saba-zemzeme makamına ait seçilen eserlerin daha
önce makamsal açıdan ele alınmamış olduğu saptanmıştır. Çalışma için seçilen
eserlerde makamın geçmişten günümüze nasıl kullanıldığının tespit edilmesi,
ekolleri karşılaştırma imkânı sunarak sonraki çalışmalara ışık tutması
açısından önem arz etmektedir.
Bu
araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Nitel araştırmalarda üç tip
veri toplama tekniğinden bahsedilmektedir. Bunlar; derinlemesine, açık ve
sınırsız görüşme, dolaysız gözlem ve yazılı dökümanların analizidir. Görüşme
yoluyla toplanan veriler, insanların
deneyimleri, düşünceleri, görüşleri, duyguları ve bilgileri hakkında bilgiler
vermektedir. Gözlem yoluyla elde edilen veriler; insanların etkinlikleri,
davranışları ve kişiler arası karşılıklı etkileşimin olduğu tüm alanlardaki
detaylı tanımları vermektedir. Döküman analizi ise, belli bir dökümanın
çözümlenmesi esasına dayanmaktadır. Bu dökümanlar; resmi ve örgütsel kayıtlar,
raporlar, program kayıtları olduğu gibi, kişisel dokumanlar, açık ve
sınırlandırılmamış sorulara verilen yanıtların kayıtları gibi her türlü belgeyi
içine almaktadır (Patton 1990’dan Akt: Özenç Uçak 2000, s:262-263).
Yukarıdaki
bilgilere dayanarak, bu araştırmada literatürde bulunan 17.-20 yüzyıllar
arasında saba-zemzeme makamda bestelenmiş, altı adet sözlü, beş adet sözsüz toplam 11
eser doküman analizi yöntemi ile makamsal açıdan analiz edilerek ele
alınmıştır. Ayrıca saba-zemzeme makamının makamsal analiz kısmı makam ve çeşni
geçkisi bağlamında Arel-Ezgi-Uzdilek’in Türk Müziği nazariyat sistemine göre makam/çeşni
tahlili yapılmıştır.