UGTAK24, Aydın, Türkiye, 17 - 20 Ekim 2024, ss.853-859
Turizm, kalkınma için alternatif bir endüstri olarak gelişmiştir. Birçok ülke, ekonomik gelirlerinde artış amaçlamakta ve bu nedenle turizm sektörüne daha fazla ağırlık vermektedir. Özellikle gelişmekte olan ülkeler, birçok turizm politikası geliştirerek turizm sektöründen elde edeceği geliri artırmaya çalışmaktadır. Ancak geliştirilen birçok turizm politikasında toplum göz ardı edilmekte ve beklentileri göz önünde bulundurulmamaktadır. Bu bağlamda turizm ve toplumsal kalkınma arasındaki bağlantının turizm ve kalkınma literatüründe uzun süredir tartışıldığı göz önünde bulundurularak toplum temelli turizm kapsamında yerel halkın turizm faaliyetlerine nasıl katılabileceği de araştırılmalıdır. Turizm faaliyetlerine toplum katılımının sağlanması, hem uygulayıcıların hem de turizm paydaşlarının önem verdiği konular arasında yer almaktadır. Kalkınma girişimlerinde toplum katılımı geniş çapta savunulmakta, katılımın ise bireylerin ve toplulukların güçlendirilmesiyle mümkün olacağı ifade edilmektedir (Gutierrez, 2023). Dolayısıyla kaynakların etkin kullanılmasında ve ekonomik kalkınmada etkili olan kooperatiflerin turizmdeki alternatif ürünleri kullanması ve turistik ürüne dönüştürmesi açısından değerlendirilmesi gerekmektedir. Özellikle turizm sektöründe istihdam anlamında bir takım sorunlarla karşı karşıya kalan kadınların kurduğu kadın kooperatiflerinde üretilen ve turistik ürün niteliği taşıyan ürünler ekonomik kalkınmaya destek olmakta, aynı zamanda kadının da güçlenmesini sağlamaktadır. Kadın kooperatiflerin önemi her geçen gün artmakta, bu kooperatiflere olan desteklere ilişkin birçok çalışma yürütülmektedir. Genellikle kadın kooperatiflerinde gıdalar, hediyelik eşyalar ve giyim gibi ürünlerin üretimleri yapılmaktadır ve bu ürünlerin ortak özelliği ise yöresel olmaları, bir yörenin kültürel mirasını ön plana çıkaran nitelikte olmalarıdır. Bu noktadan hareketle bu çalışmada kadınların güçlendirilmesi ve turizm sektörüne dolaylı olarak ekonomiye katkı sağlaması bağlamında kadın kooperatiflerin yöresel ürünlerin tanıtımına katkısı araştırılmaktadır.