JOURNAL OF GRADUATE SCHOOL OF SOCIAL SCIENCES, cilt.22, ss.1369-1385, 2018 (Hakemli Dergi)
Öz: Dünyada yaptığı filmlerle adından söz ettirmeyi başaran göçmen yönetmen Fatih
Akın’ın, gerek seçtiği ve işlediği konular, gerekse filmlerinin kurgusu bakımından çok dilli
bir anlatım benimsediğini görülmektedir. Bu çok dillilik, kültürel ve kimliksel açıdan
yönetmenin çok uluslu alt kimliklerinin etkisinden kaynaklanmaktadır. Üçüncü kuşak göçmen
bir yönetmen olan Fatih Akın’ın filmlerinde kendi hayatı, kökleri ve kültürüne ait izler
bulunmaktadır. Fatih Akın’ın aksanlı sinemasını, Alman Sineması içinde bir farklılık olarak
sunduğu görülmektedir. Çifte kimlikliliğinin sağladığı melez bir bakış açısıyla oluşan dünya
görüşü, onun göçmenliğinden kaynaklanmaktadır. Filmlerinde kullandığı imgelerin
konumlandırılışı, onun kimi zaman batılı kimi zamansa oryantalist karakterinin bir potada
erimesinin sonucudur. Bu çalışmada Fatih Akın Filmlerinde geleneksel Simgelerin
temsillerine bakılmıştır. Niteliksel içerik çözümlemesi yöntemi kullanılarak izlenen filmler
değerlendirilmiştir. Geleneksel değerleri ve etnik kökenleri farklı insanların, hem kendi
kültürleriyle hem de içinde yaşadıkları toplumun kültürüyle olan çatışmalarını, eski ve yeni
geleneksel simgelerin güncel yaşam içinde nasıl korunup ya da değiştirildiğine ve bunları
yönetmenin filmlerine nasıl taşıdığına, oluşturulan belli kategoriler etrafında seçilen
filmlerle bakılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Fatih Akın, Göçmen, Etnik, Geleneksel Kod, Sinema