DÜZENLİ FİZİKSEL AKTİVİTEYE KATILAN ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE AKADEMİK MOTİVASYON: ÖZ ŞEFKAT VE PSİKOLOJİK SAĞLAMLIK İLE İLİŞKİSİ


Creative Commons License

Biricik Y. S., Sivrikaya M. H., Alaeddinoğlu V.

5. Uluslararası Rekreasyon Kongresi, Antalya, Türkiye, 16 - 19 Mayıs 2024, cilt.1, sa.1, ss.99-100

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: Antalya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.99-100
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Düzenli fiziksel aktivite, vücudu hareket ettirme, enerji harcatma ve kasları çalıştırma sürecidir. Düzenli fiziksel aktivitenin; kardiyovasküler sağlık, kilo kontrolü, metabolizma iyileşmesi, kas ve kemik sağlığı, zihinsel sağlık, bağışıklık sistemi güçlendirmesi ve sosyal bağları güçlendirme gibi birçok sağlık yararı vardır. Üniversite öğrencileri için fiziksel aktivite oldukça önemlidir. Üniversite hayatı, akademik baskılar, sosyal değişimler ve yeni sorumluluklarla dolu bir dönemdir. Bu nedenle düzenli fiziksel aktivite, öğrencilerin genel sağlık ve yaşam kalitesini artırmada önemli bir rol oynar. Düzenli fiziksel aktiviteye katılan üniversite öğrencilerinin akademik motivasyonun, öz-şefkat ve psikolojik sağlamlık ile nasıl bağlantılı olduğunu anlamak, öğrencilerin motivasyonlarını artırmanın etkili bir yolunu gösterebilir. Bu nedenle düzenli olarak fiziksel aktiviteye katılan üniversite öğrencilerinin özellikle akademik motivasyon düzeylerinin, öz şefkat ve psikolojik sağlamlık düzeyleri ile ilişkisine ait sonuçların elde edilmesi amaçlanmaktadır. Yöntem: Bu kesitsel çalışmada üç değişken arasındaki ilişki değerlendirilmiştir. Bu kapsamda genel ve ilişkisel tarama modellerinden yararlanılmıştır. Atatürk Üniversitesi’nde öğrenim gören ve düzenli olarak fiziksel aktivitelere katılım sağlayan (haftada en az 150 dakika) 812 öğrenci (521 erkek, 291 kadın) ile bu üç yapıyla ilgili ölçümler tamamlanmıştır. Araştırmada; Akademik Motivasyon, ÖzŞefkat ve Psikolojik Sağlamlık ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizi için korelasyon ve regresyon analizi yapılmıştır. Bulgular: Düzenli fiziksel aktiviteye katılım sağlayan öğrencilerin bu üç yapı ile ilgili genel ortalamaları yüksek bulunmuştur. Akademik motivasyon ile psikolojik sağlamlık ve öz şefkat arasında anlamlı düzeyde ilişkiler tespit edilmiştir. Psikolojik sağlamlık içsel ve dışsal motivasyonla ilişkilendirilirken, öz-şefkat ile ilişkilendirilmemiştir. Her bir akademik motivasyon türü (içsel motivasyon, dışsal motivasyon ve motivasyonsuzluk) öz şefkat ve psikolojik sağlamlığı anlamlı bir şekilde yordadığı ve akademik motivasyonun psikolojik sağlamlığı %18’lik bir açıklama gücüyle yordadığını göstermiştir. Bu da yüksek motivasyon düzeyinin daha fazla psikolojik sağlamlık hissi ile ilişkisini ortaya çıkarmıştır.