Anatolia Sport Research, cilt.6, sa.2, ss.31-42, 2025 (Hakemli Dergi)
araştırmanın amacı Ön lisans düzeyide eğitim veren Meslek Yüksekokullarında eğitim gören üniversite öğrencilerinin Beden Eğitimi ve Spor Dersine karşı tutumlarının ve algılarının değerlendirilmesi için Demirhan ve Altay tarafından geliştirilen Beden Eğitimi ve Spor Tutum Ölçeği (BETSÖ) Meslek Yüksekolu öğrencilerine uygulanabilirliği ve ölçeğin geçerliliği amacıyla yapılmıştır. Materyal ve Metod:Bu çalışma, 2024-2025 öğretim yılı içerisinde 4 farklı üniversitede bulunan Meslek yüksek okulu 1. ve 2. Sınıf 327’si erkek, 273’ü kadın üniversite öğrencileriyle gerçekleştirilmiştir. Demirhan ve Altay tarafından geliştirilen Beden Eğitimi ve Spor Dersi Tutum Ölçeği (BETSÖ) kullanılmıştır. Ölçek 24 maddeden oluşmaktadır. 12 olumlu, 12 olumsuz yönergeye göre sorular uygulanmıştır. Verilerin normal dağılıma uygunluğunu anlamak amacıyla öncelikle uç değerleri saptamak amacıyla z testi yapılmış, ±3.00 ve üzerinde z değeri olan 30 kişi veri tabanından çıkarılmıştır. Daha sonra yapılan analizler sonucu tüm maddelere ilişkin Skewness-Kurtosis çarpıklık ve basıklık katsayılarının +3 ile -3 aralığında olduğu görülmüştür.Bulgular:Bulgular, Model-Veri uyumunun kabul edilebilir olduğunu göstermektedir. Madde ayırt ediciliğine bakılacak olursa ölçeğinin tüm maddelerinin, alt boyutlarının ve toplam puanının Ölçek puanları düşük olanlar ile yüksek olanları birbirinden ayırt ettiğini göstermektedir. Ölçeğin ayırt ediciliğinin olduğu söylenebilir. Soruların MYO öğrencilerinin cevapları bağlamında iç tutarlılık analizleri yapılmış olup; Ölçeğin 3 faktörlü bir yapısının olduğunu ve ölçek bu haliyle beden eğitimi ve spor dersine ilişkin tutumlarınölçülmesinde kullanılabileceğini göstermektedir. Soruların kararlılık düzeylerini ölçmek amacıyla istatistiki olarak test-tekrar test yöntemi kullanılmıştır. İki uygulama arasında genel kararlılık düzeyi (r = ,995; p < 0,05), hem olumlu yönde hem de olumsuz yönde olması ölçeğin yüksek oranda geçerli ve güvenilir olduğunu göstermiştir. Sonuç:Sonuç olarak veriler normal dağılıma uygun olarak kabul edilmiştir. Ölçeğin KMO testi değeri .918; Barlett testi değeri χ2=5428,80 (sd=276, p=0,00) olarak bulunmuştur. Bu bulgu, ölçek verilerinin faktör analizine uygun olduğunu göstermektedir. Beden Eğitimi ve Spor Dersine İlişkin TutumÖlçeğininMYO öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine ilişkin tutumlarını belirlemek için kullanılabilecek bir ölçme aracı olduğu söylenebilir.Anahtar