Çocuklarla İletişimde Oyun ve Oyuncak Reklamları


Çakmak D.

Uluslararası Sosyal Bilimler Konferansı, İstanbul, Türkiye, 05 Temmuz 2021, ss.83-94, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.83-94
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bilgi ve iletişim teknolojilerinde hızlı bir şekilde meydana gelen gelişmeler neticesinde pazarlama, oyun, oyuncak gibi birçok kavramın kendisinde ve uygulanış biçimlerinde değişiklikler ortaya çıkmıştır. Aile içerisinde çocuğun söz sahibi olduğu, ne yapmak istediğini bilen ve satın alma kararı verebildiği bir aile yapısının da oluşmaya başlaması ile birlikte çocuklar pazarlamacılar için hedef kitle haline geldi. Ayrıca oyunların ve oyuncaklar dijital özellikler kazandı. Oyuncaklar ses, ışık, hareket gibi birçok özellikle donatılırken oyunlar tamamen dijital ortamlara taşındı. Tüm bu oyun ve oyuncakların çocuklara tanıtılması, bunlara talep oluşturulması ve satın alma eyleminin gerçekleştirilmesini sağlamak amacıyla reklamlara başvurulmaya başlandı. Hedef kitlesinin çocuklar olduğu bu reklamların çocuklar üzerindeki etkisini, oyun ve oyuncağın endüstrileşmesini, çocuklarda tüketim kültürünü, çocukların değişen oyun ve oyuncak tercihlerini ve cinsiyet faktörünün bunun üzerindeki etkisini inceleyen birçok çalışmaya literatürde rastlamak mümkündür. Bu çalışmanın amacı çocuklarla oyun ve oyuncak reklamları aracılığıyla kurulan iletişim üzerine 1970-2021 yılları arasında gerçekleştirilen araştırmaları incelemektir. Bu amaç doğrultusunda Web of Science veri tabanından elde edilen veriler, bibliyometrik analiz ile incelenerek VOSviewer haritalama yöntemi ile görselleştirilmiştir. 1970-2021 yılları arasında gerçekleştirilen makalelerin sayısı, atıf sayısı, en çok yayın yapan üniversiteler ve yazar ağ analizi şeklindeki bibliyometrik göstergeler kullanılarak incelenmiştir.