Uluslararası Sosyal Bilimler Konferansı, İstanbul, Türkiye, 05 Temmuz 2021, ss.83-94, (Tam Metin Bildiri)
Bilgi ve iletişim teknolojilerinde hızlı bir şekilde meydana gelen gelişmeler neticesinde pazarlama, oyun, oyuncak gibi
birçok kavramın kendisinde ve uygulanış biçimlerinde değişiklikler ortaya çıkmıştır. Aile içerisinde çocuğun söz sahibi
olduğu, ne yapmak istediğini bilen ve satın alma kararı verebildiği bir aile yapısının da oluşmaya başlaması ile birlikte
çocuklar pazarlamacılar için hedef kitle haline geldi. Ayrıca oyunların ve oyuncaklar dijital özellikler kazandı.
Oyuncaklar ses, ışık, hareket gibi birçok özellikle donatılırken oyunlar tamamen dijital ortamlara taşındı. Tüm bu oyun
ve oyuncakların çocuklara tanıtılması, bunlara talep oluşturulması ve satın alma eyleminin gerçekleştirilmesini sağlamak
amacıyla reklamlara başvurulmaya başlandı. Hedef kitlesinin çocuklar olduğu bu reklamların çocuklar üzerindeki etkisini,
oyun ve oyuncağın endüstrileşmesini, çocuklarda tüketim kültürünü, çocukların değişen oyun ve oyuncak tercihlerini ve
cinsiyet faktörünün bunun üzerindeki etkisini inceleyen birçok çalışmaya literatürde rastlamak mümkündür. Bu
çalışmanın amacı çocuklarla oyun ve oyuncak reklamları aracılığıyla kurulan iletişim üzerine 1970-2021 yılları arasında
gerçekleştirilen araştırmaları incelemektir. Bu amaç doğrultusunda Web of Science veri tabanından elde edilen veriler,
bibliyometrik analiz ile incelenerek VOSviewer haritalama yöntemi ile görselleştirilmiştir. 1970-2021 yılları arasında
gerçekleştirilen makalelerin sayısı, atıf sayısı, en çok yayın yapan üniversiteler ve yazar ağ analizi şeklindeki
bibliyometrik göstergeler kullanılarak incelenmiştir.