TÜRKİYE’DE EĞİTİM GÖREN ALMANCA ÖĞRETMEN ADAYLARININ ALMANCADAKİ ORTAÇLARI-SIFAT FİİLLERİ (ALMANCA: PARTİZİPİEN) KULLANIRKEN KARŞILAŞTIKLARI GÜÇLÜKLER – ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ


Creative Commons License

Karaz D.

KÜLTÜRLERARASI ARAŞTIRMALARKÜLTÜRLERARASILIK & DİLBİLİM ÇÖZÜMLEMELERİ, Prof. Dr. Muharrem Tosun,Dr. Coşkun DOĞAN, Editör, Paradigma Yayınları, Çanakkale, ss.29-54, 2023

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Araştırma Kitabı
  • Basım Tarihi: 2023
  • Yayınevi: Paradigma Yayınları
  • Basıldığı Şehir: Çanakkale
  • Sayfa Sayıları: ss.29-54
  • Editörler: Prof. Dr. Muharrem Tosun,Dr. Coşkun DOĞAN, Editör
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Yabancı dil olarak Almancanın öğretiminde diller arasındaki yapısal farklılıklar sebebiyle farklı türde sorunların ortaya çıktığı bilinmektedir. Bu sorunlar daha çok sesbilimsel, biçimbilimsel, sözdizimsel, anlambilimsel ve deyimsel düzeylerde gerçekleşmektedir (Rentzsch, 2016). Bu çalışmada, Türkçe ve Almancanın dilbilgisi yapılarının farklı oluşundan ortaya çıkan sorunlar üzerinde durulmuş, Atatürk Üniversitesi Eğitim Fakültesi Almanca Öğretmenliği Lisans Programında yer alan Almancanın Yapısı III dersinin sınav sonuçlarından elde edilen verilerden yola çıkılarak Almancayı Türkiye’de öğrenen Almanca öğretmen adayı Almanca Öğretmenliği lisans öğrencilerinin en çok zorlandıkları ve kullanırken çeşitli hatalar yaptıkları ortaçlar- sıfat fiiller (Almanca: Partizipien) konusu ele alınmıştır. Bu çalışmada bu konunun irdelenmesinin diğer bir nedeni ise Alman Dili Eğitimi Anabilim Dallarındaki uzman öğretim üyelerinin çoğunun anadili Türkçe olan ve Almancayı Türkiye’de öğrenen öğrenci veya kursiyerlerin özellikle Almancadaki ortaçları- sıfat fiilleri (Almanca: Partizipien) öğrenmede ve kullanmakta zorluk yaşadıkları görüşünde olmalarıdır. Konuyla ilgili araştırmacı-uzman öğretim üyeleri yapılan görüşmelerde bu durumun bir problem olarak görüldüğü ortaya çıkmıştır. Bu çalışma kapsamında yapılan alanyazın taraması da ortaçlar- sıfat fiiller (Almanca: Partizipien) konusunun bir problem olarak görüldüğünü ve çok sayıda ulusal ve uluslararası çalışmanın yapıldığını ortaya koymuştur. Bu bağlamda bu çalışmada ilk önce Partizip kavramı terminolojik olarak açıklanmaya çalışılmış, daha sonra Almancada Partizip I ve Partizip II olarak adlandırılan yapılar genel hatlarıyla ve kurallarıyla birlikte verilip biçimsel, sözdizimsel, (Morphologie, Syntaktische) yönleriyle ele alınmıştır.