KÜLTÜRLERARASI ARAŞTIRMALARKÜLTÜRLERARASILIK & DİLBİLİM ÇÖZÜMLEMELERİ, Prof. Dr. Muharrem Tosun,Dr. Coşkun DOĞAN, Editör, Paradigma Yayınları, Çanakkale, ss.29-54, 2023
Yabancı dil olarak
Almancanın öğretiminde diller arasındaki yapısal farklılıklar sebebiyle farklı
türde sorunların ortaya çıktığı bilinmektedir. Bu sorunlar daha çok sesbilimsel,
biçimbilimsel, sözdizimsel, anlambilimsel ve deyimsel düzeylerde gerçekleşmektedir
(Rentzsch, 2016). Bu çalışmada, Türkçe
ve Almancanın dilbilgisi yapılarının farklı oluşundan ortaya çıkan sorunlar
üzerinde durulmuş, Atatürk Üniversitesi Eğitim Fakültesi Almanca Öğretmenliği
Lisans Programında yer alan Almancanın Yapısı III dersinin sınav sonuçlarından
elde edilen verilerden yola çıkılarak Almancayı Türkiye’de öğrenen Almanca
öğretmen adayı Almanca Öğretmenliği lisans öğrencilerinin en çok zorlandıkları
ve kullanırken çeşitli hatalar yaptıkları ortaçlar- sıfat fiiller (Almanca: Partizipien) konusu ele alınmıştır. Bu
çalışmada bu konunun irdelenmesinin diğer bir nedeni ise Alman Dili Eğitimi Anabilim Dallarındaki uzman
öğretim üyelerinin çoğunun anadili Türkçe olan ve Almancayı Türkiye’de öğrenen
öğrenci veya kursiyerlerin özellikle Almancadaki ortaçları- sıfat fiilleri (Almanca:
Partizipien) öğrenmede ve kullanmakta
zorluk yaşadıkları görüşünde olmalarıdır. Konuyla ilgili araştırmacı-uzman
öğretim üyeleri yapılan görüşmelerde bu durumun bir problem olarak görüldüğü ortaya çıkmıştır. Bu çalışma kapsamında yapılan alanyazın
taraması da ortaçlar-
sıfat fiiller (Almanca: Partizipien)
konusunun bir problem olarak görüldüğünü ve çok sayıda ulusal ve uluslararası
çalışmanın yapıldığını ortaya koymuştur. Bu bağlamda bu çalışmada ilk önce Partizip kavramı terminolojik olarak açıklanmaya
çalışılmış, daha sonra Almancada Partizip
I ve Partizip II olarak
adlandırılan yapılar genel hatlarıyla ve kurallarıyla birlikte verilip
biçimsel, sözdizimsel, (Morphologie, Syntaktische) yönleriyle ele alınmıştır.