Yabancı Öğrencilerin Yapay Zekâ ile Türkçe Dil Becerisi Gelişimlerinin İncelenmesi


Köçeri K., ULAŞ A. H.

Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi(BAEBD), cilt.16, sa.1, ss.775-797, 2025 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Bu araştırma yabancı öğrencilerin yapay zekâ destekli uygulamalar aracılığıyla Türkçe dil becerilerini geliştirme süreçlerini incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışma 2024-2025 eğitim öğretim yılında Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi’nde öğrenim gören 12 yabancı uyruklu öğrenci ile gerçekleştirilen yarı yapılandırılmış görüşmelere dayanmaktadır. Elde edilen veriler MAXQDA 24 programı kullanılarak tematik analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırma bulguları yapay zekâ destekli uygulamaların okuma becerisinde metin çeşitliliği ve kelime dağarcığı gelişimine, yazma becerilerinde dil bilgisi kurallarının pekiştirilmesi ve metin türlerine aşinalık kazandırmasına, konuşma becerisinde telaffuz ve akıcılığın artırılmasına, dinleme becerisinde ise farklı aksanlara uyum sağlama gibi olumlu katkılar sunduğunu ortaya koymuştur. Katılımcılar yapay zekâ uygulamalarının motivasyonlarını artırdığını ve özellikle anlık geri bildirimlerin hata yapma korkusunu azalttığını ifade etmişlerdir. Bununla birlikte yapay zekâ uygulamaları tarafından üretilen metinlerde dil bilgisi hataları, hızlı konuşma temposunun anlama güçlüğüne yol açması ve bağlam kurmada yetersizlik gibi bazı olumsuzluklar da tespit edilmiştir. Sonuç olarak yapay zekâ destekli uygulamalar yabancı öğrenciler tarafından Türkçe öğreniminde etkili bir destek aracı olarak değerlendirilmektedir. Bu uygulamalar dil becerilerinin gelişimine katkı sağlarken öğrenme süreçlerini bireyselleştirme ve öğrenci motivasyonunu artırma potansiyeline sahiptir. Ancak içerik doğruluğu ve bağlam uygunluğu konularında dikkatli olunması gerektiği vurgulanmaktadır.
This study aims to examine the process through which foreign students develop their Turkish language skills using artificial intelligence AI-supported applications. The research is based on semi-structured interviews conducted with 12 foreign students studying at Ağrı İbrahim Çeçen University during the 2024-2025 academic year. The data collected were analyzed using thematic analysis with the MAXQDA 24 software. The research findings indicate that AI-supported applications positively contribute to language learning, including enhancing reading skills through text variety and vocabulary development, reinforcing grammar rules and increasing familiarity with text types in writing, improving pronunciation and fluency in speaking, and facilitating adaptation to different accents in listening. Participants reported that AI applications increased their motivation and the real-time feedback helped reduce their fear of making mistakes. However, some negative aspects were also identified, such as grammatical errors in AI-generated texts, difficulties in comprehension due to fast speech tempo, and inadequacies in establishing context. In conclusion, Al-supported applications are considered effective tools for supporting Turkish language learning among foreign students. These applications contribute to language skills development while offering the potential to individualize learning processes and enhance student motivation. Nevertheless, it is emphasized that attention should be paid to the accuracy of content and contextual relevance. These findings highlight the importance of utilizing AI as a complementary tool in language education.