Erzurum Merkez İlçede 200 Gramlık Bir Ekmeğin Pazarlama Marjının Belirlenmesi Üzerine Bir Çalışma.


Creative Commons License

Dağdemir V., Aşkan E.

VI. Tarım Ekonomisi Kongresi, Tokat, Türkiye, 16 - 18 Eylül 2004, ss.384-402

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Tokat
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.384-402
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Erzurum merkez ilçede fabrikalarda buğdayın una dönüşümü aşamasında bir kg unu elde etmek için ortalama 1.375 kg buğdaya ihtiyaç olduğu tespit edilmiştir. Bir kg unun maliyeti 536 516.38 TL olarak hesap edilmiştir. Fabrikalarda maliyet unsurlarında en büyük payın %87.14 oranı ile buğdaya ait olduğu belirlenmiştir. Ekmeğin oluşumunda maliyetin %64.63’nü un’un oluşturduğu tespit edilmiştir. 200 gram bir ekmeğin maliyetinin ise 152 220.70 TL olduğu tespit edilmiştir. Araştırma kapsamında buğdayın üretiminden 200 gram bir ekmek olup tüketiciye ulaşıncaya kadarki aşamalarında pazarlama zincirinde tüketicinin ödediği 225 000 TL’nin %31.10’u çiftçi eline geçerken %8.32’si fabrikaya, %4.30’u un satıcısına, %40.72’si fırına ve %15.56’sı bayii ye gittiği hesaplanmıştır. Araştırma kapsamında bir ekmeğin oluşumunda fırınlar %40.72 oranı ile en önemli aracı olarak bulunmuştur.