Bankacılık Sektöründe Hata ve Hile: Banka Yöneticileri Üzerine Bir Araştırma


Kılıçarslan Ş., Akçakanat Ö.

İşletme Araştırmaları Dergisi, cilt.12, sa.1, ss.676-692, 2020 (Hakemli Dergi)

Özet

Amaç – Bu araştırma, Isparta-Burdur illerinde faaliyet gösteren bankalarda çalışan yönetici personellerin bankacılık sektöründeki hata ve hileye yönelik genel düşüncelerinin incelenmesi ve karşılaştıkları hile belirteçlerinin tespit edilmesi amacıyla yapılmıştır. Yöntem – Araştırmanın örneklemini, Isparta-Burdur illerinde görev yapan Şube Müdürü, Yönetmen, Yönetmen Yardımcısı ve Yetkili pozisyonundaki 196 personel oluşturmaktadır. Anket formu yardımıyla elde edilen verilerin analizinde SPSS (Statistical Packages for the Social Sciences) 21 paket programından yararlanılmıştır. Kullanılan analiz yöntemi ise ANOVA’dır. Bulgular – Sektörde tecrübesi daha yüksek olan personellerin diğerlerine göre hata ve hile yargılarına katılımlarının ve hile belirteçleriyle karşılaşma düzeylerinin daha yüksek olduğu sonucuna varılmıştır. Tartışma – Teknolojinin gelişmesiyle birlikte bankalarda meydana gelen hatalı ve hileli işlemler minimum düzeyde olmasına rağmen tamamen yok olduğu söylenememektedir. Literatür incelendiğinde şuana kadar hep muhasebe meslek mensuplarının ve denetçilerin araştırma kapsamında olduğu tespit edilmiştir. Isparta- Burdur illerinde yapılan bu çalışmayla hata ve hile konusunda, bankalarda yönetici pozisyonunda çalışan kişilerin bilinç ve tutumları ilk kez araştırma kapsamına alınmıştır. Yapılan çalışmayla muhasebe meslek mensupların ve denetçilerin hata ve hile ifadelerine verdikleri cevaplar ile banka personellerinin cevapları benzerlik göstermektedir. Ancak sektörün farklı olması sebebiyle muhasebe meslek mensuplarının karşılaştıkları hile belirteçleri ile banka personellerin karşılaştıkları hile belirteçleri birbirinden tamamen farklılaşmaktadır

Purpose – This study was carried out to investigate the general thoughts of bank management personnel working in banks in Isparta-Burdur towards mistake and fraud in the banking sector and to determine the indicators of fraud they encounter. Design/methodology/approach – The sample of the research consists of 196 personnel who are Branch Manager, Director, Assistant Director and Authorized positions in Isparta-Burdur. In the analysis of the data obtained with the help of the questionnaire, SPSS (Statistical Package for Social Sciences) 21 package program was used. The analysis method used is ANOVA. Findings – It is concluded that the personnel with more experience in the sector are more likely to participate in mistake and fraud judgments than the others and have higher levels of exposure to cheating indicators. Discussion – Although the faulty and fraudulent transactions occurring in banks with the development of technology are at a minimum level, it cannot be said to disappear completely. When the literature is examined, it has been found that the professional accountants and auditors have always been in the scope of the research. With this study conducted in Isparta-Burdur provinces, the consciousness and attitudes of the people working in banks in the managerial positions regarding mistake and fraud were included in the scope of the research for the first time. The answers of the accounting professionals and auditors to the mistake and fraud statements are similar to those of the bank personnel. However, due to the fact that the sector is different, the fraud markers faced by the professional accountants are completely different from each other