X. INTERNATIONAL TRADITIONAL SPORT AND GAMES SYMPOSIUM, Kahramanmaraş, Türkiye, 04 Kasım 2021
Evrensel miras çeşitliliğinin bir parçası olan geleneksel sporlar bölgesel veya yerel kimlikten türeyen kabul edilmiş kurallara dayalı bireysel veya kolektif oyunları içermektedir. Milletlerin, toplulukların ve bireylerin kültürel zenginliklerini ifade etmelerine imkân tanıyan bu oyunları geliştirmek, medyada tanınırlığını ve popülaritesini artırmak amacıyla son yıllarda önemli adımlar atılmaktadır. Dünya genelindeki geleneksel sporları tek bir kurumsal çatı altında toplama amacıyla kurulan Dünya Etnospor Konfederasyonunun bu yönde çalışmalar yapan kurum ve kuruluşlarla iş birliği içerisinde sportif, sosyal ve kültürel etkinlikleri geleneksel ve yeni medya mecralarını kullanarak sunması diğer taraftan UNESCO’nun geleneksel sporların korunması ve teşvik edilmesi amacıyla “Geleceği Vurgulamak İçin Geçmişi Ortaya Çıkarın” mottosundan hareketle geleneksel oyunlar hakkındaki bilgileri açık dijital bir kütüphane kurarak paylaşması ve yine UNESCO’nun geleneksel oyunlar hakkındaki röportajları, panelleri, belgeselleri ve benzer bilgilendirici içerikleri kendi Youtube kanalı olan UNESCO TV üzerinden yayınlaması bu adımlara örnek gösterilebilir. UNESCOTV’nin özellikle genç nesile ulaşabilmesi amacıyla yayınlarını, İnternet üzerinden çevrim içi, ücretsiz video akışı sağlayan özellikle dijital yerlilerden oluşan geniş kullanıcı tabanına sahip bir platform olan Youtube üzerinden yapması geleneksel spor ve oyunların tanınırlığını artırma noktasında oldukça önemlidir.
Çalışma UNESCO’nun dijital çoklu medya görüntü ve ses koleksiyonu adıyla oluşturduğu internet sitesinde yer alan ve Youtube üzerinden yayınlanan geleneksel spor videolarının sosyal bilimler alanında kullanılan betimsel içerik analizi yöntemiyle incelemesini içermektedir. Çalışma sitede yayınlanan 713 geleneksel oyun videosu içerisinden Kazak Aşık oyunu belgesel videosu, Kök börü oyunu belgesel videosu ve Mangala oyunu belgesel videosu çerçevesinde sınırlandırılmıştır. İncelemede oyun videolarının görüntüleme sayıları, beğeni ve paylaşım oranları, yapım özellikleri ve künyelerine yer verilmiş, oyunların genel sergileniş biçimlerine uygunluğu karşılaştırılmıştır.