TIPTA KÖTÜ HABER VERME , HAYATI DEĞİŞTİREN BİLGİLERİN PAYLAŞILMASI


Çınar Tanrıverdi E.

İLETİŞİMİN TEMEL PRENSİPLERİ, KENAN TAŞTAN, Editör, EĞİTİM YAYINEVİ, İstanbul, ss.195-208, 2021

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Mesleki Kitap
  • Basım Tarihi: 2021
  • Yayınevi: EĞİTİM YAYINEVİ
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Sayfa Sayıları: ss.195-208
  • Editörler: KENAN TAŞTAN, Editör
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Tıpta “kötü haber verme” doktorlar için yerine getirmek zorunda oldukları,

kaçınamayacakları, meslek hayatlarının belki de en zor görevidir. Tüm dünyada,

yaşam koşullarının iyileşmesi ve tıptaki gelişmeler sonucunda, beklenen yaşam

süreleri artmış; teknolojinin gelişmesi ve tıpta kullanımının artması ile tanı olanakları

artmış, bütün bunlara paralel olarak doktorların kronik, dejeneratif ya da

ölümcül hastalığı olan hastalarla karşılaşma sıklığı da artmıştır. Bu durum, zor

görüşmelerin de arttığı ve giderek de artacağı, doktorların daha fazla kötü haber

vermek zorunda kalacakları anlamını taşımaktadır.

Kötü haber verme tıptaki en zor görüşmelerdendir. Uygun şekilde iletilmeyen

kötü haberlerin, hasta ve/veya yakınları üzerinde yıkıcı etkilerinin olduğu

bilinmektedir. Kötü haberin uygun bir şekilde iletilmesi kompleks bir iletişim

becerisinin yanısıra, profesyonel bir yaklaşım da gerektirmektedir. Kötü haber

verme doktorların kaçamayacakları, zor bir görevdir. Bu zor görevin üstesinden

gelebilmek için işbirlikçi bir yaklaşım içinde olunmalı, hasta ile destekleyici ve

güvene dayalı bir ilişki kurulmalı, hastanın ihtiyaçlarına göre bilgi verilmeli ve

en önemlisi hastanın bakış açısı anlaşılmaya çalışılmalıdır.

Bu yazıda tıpta kötü haber verme konusu; kötü haberin tanımı, verilmesinde

yaşanan güçlükler, nasıl bir yaklaşımla verilmesi gerektiği, kullanılan protokoller,

tıp eğitiminde kötü haber vermenin öğretilmesi gibi tüm yönleri ile ele alınmakta,

başta hekimler olmak üzere bu görevi üstlenecek olan tüm sağlık çalışanları için

yararlı ve yol gösterici olması amaçlanmaktadır.