2nd International Conference on Science, Mathematics, Entrepreneurship and Technology Education, Bursa, Türkiye, 19 - 22 Kasım 2020, ss.244-245
STEM alanlarında kadınların daha az yer almaları dünyada yaygın karşılaşılan bir durumdur. Kadınların
STEM alanlarında erkeklere göre daha az yer aldığı, bunun nedeni olarak da kadınların STEM’le ilişkili alanlara
ilgilerinin az olması, STEM’in daha çok erkeklere uygun olduğu şeklindeki yanlış imajların etkili olduğu ifade
edilmektedir. Hâlbuki bütün alanlarda olduğu gibi bilimin ilerlemesi için STEM alanlarında da kadınların daha
fazla yer alması gerektiği bilinen bir gerçektir. Bu çalışmada, derlenen makalelerden STEM eğitimi alanında
kadınların gelecekteki bilim kariyerlerinde erkeklere göre daha az temsil edilmelerinin sebeplerini ortaya
koymak amaçlanmıştır.
Bu araştırmanın deseni, araştırılması hedeflenen olgu veya olgular hakkında bilgi içeren yazılı
materyallerin analizini kapsayan doküman analizidir. Veriler son on yılda yapılan makalelerin analizinden elde
edilmiştir. Dokümanlardan elde edilen analizlerde makalelerde yer alan bulgu ve sonuçlara ilaveten anahtar
kelimelerde dikkate alınarak bir analiz yapılmıştır. Derleme sonucunda STEM kariyerinde en çok tekrar eden
kelime grupları belirlenmiştir. Belirlenen bu kelime grupları ile kategoriler ve sonrasında temalar
oluşturulmuştur. Bu araştırmada tümevarımcı bir yol izlendiğinden dolayı içerik analizi kullanılmıştır.
Elde edilen bulgular, internet ve teknoloji kullanımına toplumsal cinsiyet açısından bakıldığında
erkeklerin kadınlara göre daha fazla bilimle ilgili araştırma yapmaları ve kadınların erken yaşta STEM eğitimi ile
tanıştırılmamalarından dolayı kadınlar erkeklere göre STEM eğitiminde ikinci planda olduğunu göstermektedir.
Ayrıca otuzlu yaşların ortalarında olan kadınlar ailedeki konumlarından dolayı başladıkları STEM kariyerlerini
sonlandırmak zorunda oldukları da tespit edilmiştir. Bu bulgular kapsamında kadınların sosyal konumlarından
dolayı STEM kariyerlerini olumsuz yönde etkilediği görülmüştür.