27. Uluslararası Eğitim Bilimleri Kongresi, Antalya, Türkiye, 18 - 22 Nisan 2018, ss.37-51
Öz
Müzik öğretmenlerinin sahip oldukları niteliksel özelliklerin belirlenmesi müzik eğitiminin ve müzik öğretmeni eğitiminin başarısı açısından önem taşımaktadır. Aynı eğitim programına tabi olsalar dahi her öğretmen ve her öğrenci şüphesiz ki diğerlerinden farklıdır. Her öğretmenin ve her öğrencinin kendine ait bir yöntemi, yaklaşımı, stratejisi, stili olması doğaldır. Burada önemli olan müzik öğretmenlerinin hem kendi stilleri hakkında hem öğrencilerin stilleri hakkında hem de genel olarak stiller konusunda bir farkındalığa sahip olması gerektiğidir. Bu farkındalık sayesinde müzik öğretmeni ders içi etkinliklerde, sınıf yönetimi konusunda ve ihtiyaç duyulan diğer durumlarda kendi stilleri ile öğrencilerin stilleri arasındaki çatışmadan kaynaklanacak olan olası sorunları öngörebilir, çözebilir, sorun olmadığı durumlarda öğrenme-öğretme süreçlerini etkili şekilde yönetebilir. Eğitim fakültelerinin müzik eğitimi bölümü̈ öğrencileri ile diğer mesleki müzik eğitimi veren yükseköğretim kurumlarında pedagojik formasyon alarak müzik öğretmeni olacak olan öğretmen adaylarının düşünme stilleri açısından değerlendirilmesi bu çalışmanın temel amacıdır. Bu çalışma; Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi, Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi ve Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Eğitim Fakültesinde lisans eğitimi almakta olan 93 öğrenci ile yürütülmüştür. Araştırmanın verileri Sternberg ve Wagner (1991) tarafından geliştirilen ve Fer (2005) tarafından Türkçe’ye çevrilerek geçerliği ve güvenirliği yapılmış olan “Düşünme Stilleri Envanteri” kullanılarak elde edilmiştir. Elde edilen veriler tek y.nlü varyans analizi (ANOVA) ve betimleyici istatistiki teknikler kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışmanın sonuçlarına genel olarak bakıldığında müzik öğretmeni adayı olan lisans öğrencilerinden oluşan çalışma grubunun kayıtlı olduğu Fakülte/Bölüm/Programdan, Program türünden, mezun oldukları lise türünden, akademik başarı düzeylerinden ve bireysel çalgılarından bağımsız şekilde Yasamacı, Yürütmeci, Yargılayıcı, Hiyerarşik, İçsel ve Liberal düşünme stillerine sahip oldukları görülmüştür.
Anahtar Kelimeler: Düşünme Stilleri, Müzik Eğitimi, Müzik öğretmeni Adayları.
Abstract
Defining the quality traits of music teachers who are the basic stakeholders of music teaching is important for the success of music education and music teacher training programs. Each teacher and student is different from each other even if they are subjected to the same educational program. Every teacher and student has his/her own method, approach, strategy, and style. The most important thing here is the fact that music teachers must have awareness on their own styles and the styles of their students both in terms of styles and in general terms. With this awareness, the music teacher may predict and resolve possible problems that may stem from the conflict between their own styles and the styles of the students in intra-class activities, in classroom management, and in other necessary situations; and in case there are no problems, may manage the learning-teaching processes in an efficient manner. The basic aim of the present study was defined as determining the thinking styles of music training department students of educational faculties and the students who are graduated from other higher education programs who receive pedagogical formation training to become music teachers. It is also the aim of the study to analyze the thinking styles of music teacher candidates according to various demographic variables. The present study was conducted with 93 students who studied at Atatürk University, Fine Arts Faculty, Atatürk University, Kazım Karabekir Educational Faculty, and Ağrı İbrahim .e.en University, Educational Faculty at undergraduate level. The data of the study were collected by using the “Thinking Styles Inventory”, which was developed by Sternberg and Wagner (1991), and which was translated into Turkish and whose validity and reliability studies were conducted by Fer (2005). The data obtained were analyzed by using One-Way Variance Analysis (ANOVA) and descriptive statistical analyses. When considered in general terms, it was determined according to the average scores of the students included in the present study that the Study Group which consisted of undergraduate students who were music teacher candidates had a thinking style profile that was Legislative, Executive, Judicial, Hierarchic, Internal and Liberal independently from their Faculty/Department/Programs, the school they graduated, academic success levels, and individual musical instruments. According to the study results, it was determined that the average of the sub-scale items obtained from the thinking styles inventory were generally over the medium level although there are some variations according to gender. The differentiation according to gender showed that the male group had higher scores than females in Monarchic, Internal and External thinking styles sub-dimensions.
Keywords: Thinkin Styles, Music Education, Music Teacher Candidates