7. Uluslararası Akademik Spor Araştırmaları , Trabzon, Türkiye, 7 - 09 Ekim 2023, ss.160-165
1Ahmet ŞİRİNKAN, 2Neslihan
KANDİL, 3Mete ŞİRİNKAN
Atatürk Üniversitesi, Spor Bilimleri Fakültesi,
Rekreasyon Bölümü, Erzurum.
Atatürk Üniversitesi, Spor Bilimleri Fakültesi,
Spor Yönetimi Bölümü, Erzurum.
Bayburt Üniversitesi, Yüksek Lisans Öğrencisi,
Bayburt.
Özet
Giriş ve Amacı: Bu araştırmanın amacı;
Erzurum ilinde yaşayan zihinsel olarak özel gereksinimli çocuklara sahip
ailelerin yaşadıkları sosyal sorunları belirlemek ve devletin sağladığı sosyal imkânlardan
ne derece haberdar olduklarının ortaya koymaktır.
Yöntem: Bu bağlamda örneklem grubunu; Erzurum ilinin merkez
ilçelerinde ikamet eden ve Palandöken ilçesinde bir özel eğitim okulunda eğitim
gören 16-19 yaş aralığında olan, 63 erkek ve 6 kız öğrenci olmak üzere toplamda
69 öğrenci özel gereksinimli birey katılmıştır ve bu öğrencilerin aileleriyle
görüşülerek yaşadıkları sosyal problemler ortaya konulmuştur. Araştırmadan elde
edilen verilerin (yaş, eğitim durumları, ekonomik durumları vb.) istatistik
olarak yüzde oranları belirlenerek toplulaştırılmıştır.
Sonuç: Özel gereksinimli öğrencilerin ailelerinin
sosyo-ekonomik ve eğitim düzeylerinin düşük olduğu, erkek öğrenci sayılarının
kız öğrencilere göre daha fazla olduğu, ailelerin özel gereksinimli çocuğa
sahip olduktan sonra aile ve akraba ilişkilerinin bozulduğu ifade edilmiştir. Ayrıca
ailelerin geleceğe yönelik kaygılarının büyük oranda eğitim ve maddi yönde olduğu
belirtilmiştir. Yapılan sosyal, kültürel ve sportif etkinliklerden de haberdar
olmadıkları ifade edilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Özel gereksinim, Zihinsel, sosyo-ekonomik
Summary
The
aim of this research is to determine the social problems experienced by
families with mentally handicapped individuals living in Erzurum and to reveal
the extent to which they are aware of the social opportunities provided by the
state.
In
this context, 69 students with special needs (63 boys + 16 girls) residing in
the central districts of Erzurum and studying in a special education school in
the Palandöken district were selected as the sample group, and the social
problems of these families were interviewed by interviewing the families of the
students aged 16-19. has been revealed.
The
data obtained from the research (age, educational status, economic status,
etc.) were determined and aggregated as statistical percentages.
According
to the research results; It has been stated that the socio-economic and educational
levels of the families of the students with special needs are low, the number
of male students is higher than the female students, and the family and
relatives relations deteriorate after the families have a child with special
needs. In addition, it was stated that the concerns of the families for the
future were mostly in the educational and financial direction. It was also
stated that they were not aware of the social, cultural and sports activities
held.
Keywords:
Special needs, Mental, socio-economic