Erzurum İlinde Yaşayan Zihinsel Olarak Özel Gereksinimli Çocukları Olan Ailelerin Sosyo-Ekonomik Durumlarının Araştırılması


Creative Commons License

Şirinkan A.

7. Uluslararası Akademik Spor Araştırmaları , Trabzon, Türkiye, 7 - 09 Ekim 2023, ss.160-165

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Trabzon
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.160-165
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Erzurum İlinde Yaşayan Zihinsel Olarak Özel Gereksinimli Çocukları Olan Ailelerin Sosyo-Ekonomik Durumlarının Araştırılması

1Ahmet ŞİRİNKAN, 2Neslihan KANDİL, 3Mete ŞİRİNKAN

 

Atatürk Üniversitesi, Spor Bilimleri Fakültesi, Rekreasyon Bölümü, Erzurum.

Atatürk Üniversitesi, Spor Bilimleri Fakültesi, Spor Yönetimi Bölümü, Erzurum.

Bayburt Üniversitesi, Yüksek Lisans Öğrencisi, Bayburt.

Özet

Giriş ve Amacı: Bu araştırmanın amacı; Erzurum ilinde yaşayan zihinsel olarak özel gereksinimli çocuklara sahip ailelerin yaşadıkları sosyal sorunları belirlemek ve devletin sağladığı sosyal imkânlardan ne derece haberdar olduklarının ortaya koymaktır.

Yöntem: Bu bağlamda örneklem grubunu; Erzurum ilinin merkez ilçelerinde ikamet eden ve Palandöken ilçesinde bir özel eğitim okulunda eğitim gören 16-19 yaş aralığında olan, 63 erkek ve 6 kız öğrenci olmak üzere toplamda 69 öğrenci özel gereksinimli birey katılmıştır ve bu öğrencilerin aileleriyle görüşülerek yaşadıkları sosyal problemler ortaya konulmuştur. Araştırmadan elde edilen verilerin (yaş, eğitim durumları, ekonomik durumları vb.) istatistik olarak yüzde oranları belirlenerek toplulaştırılmıştır.

Sonuç: Özel gereksinimli öğrencilerin ailelerinin sosyo-ekonomik ve eğitim düzeylerinin düşük olduğu, erkek öğrenci sayılarının kız öğrencilere göre daha fazla olduğu, ailelerin özel gereksinimli çocuğa sahip olduktan sonra aile ve akraba ilişkilerinin bozulduğu ifade edilmiştir. Ayrıca ailelerin geleceğe yönelik kaygılarının büyük oranda eğitim ve maddi yönde olduğu belirtilmiştir. Yapılan sosyal, kültürel ve sportif etkinliklerden de haberdar olmadıkları ifade edilmiştir.

Anahtar Kelimeler: Özel gereksinim, Zihinsel, sosyo-ekonomik

Summary

               The aim of this research is to determine the social problems experienced by families with mentally handicapped individuals living in Erzurum and to reveal the extent to which they are aware of the social opportunities provided by the state.

               In this context, 69 students with special needs (63 boys + 16 girls) residing in the central districts of Erzurum and studying in a special education school in the Palandöken district were selected as the sample group, and the social problems of these families were interviewed by interviewing the families of the students aged 16-19. has been revealed.

               The data obtained from the research (age, educational status, economic status, etc.) were determined and aggregated as statistical percentages.

               According to the research results; It has been stated that the socio-economic and educational levels of the families of the students with special needs are low, the number of male students is higher than the female students, and the family and relatives relations deteriorate after the families have a child with special needs. In addition, it was stated that the concerns of the families for the future were mostly in the educational and financial direction. It was also stated that they were not aware of the social, cultural and sports activities held.

Keywords: Special needs, Mental, socio-economic