Farklı Kotlu Kollara Sahip Hemzemin Dönel Kavşaklardaki Kazaların Analizi: AtatürkÜniversitesi Kavşağı Örneği


Creative Commons License

Atalay A., Kısaoğlu S.

Iğdır Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, cilt.10, sa.2, ss.1079-1092, 2020 (Hakemli Dergi)

Özet

Bu çalışmanın amacı, farklı kotlu kollara sahip hemzemin dönel kavşaklarda meydana gelen kazaların, kaza şiddetini etki eden faktörleri araştırmaktır. Atatürk Üniversitesi kavşağı örneğinde üç farklı veri seti oluşturularak, lojistik regresyon analizi yöntemi ile üç farklı istatistiksel modelleme yapılmıştır. İstatistiksel modellerde bağımlı değişken olarak kaza şiddeti ve kazaya karışan araç sayısı kullanılmıştır. Bağımsız değişken olarak yol yüzey durumu (kuru- ıslak), gün durumu (gündüz-gece), saat dilimi (9:00-14:59, 15:00-20:59, 21:00 2:59, 3:00-8:59) ve kazanın meydana geldiği gün (pazartesi, salı, çarşamba, perşembe, cuma, cumartesi, pazar) değişkeni kullanılmıştır. Çalışma sonunda yüzey durumunun kaza şiddetinin artmasında anlamlı bir etkisinin olmadığı, gün durumu ve saat dilimi değişkeninin, kazanın şiddeti üzerinde etkili olduğu ve Pazar günü olan kazaların şiddeti diğer günlerden fazla olduğu belirlenmiştir. Ayrıca kavşak kollarındaki mutlak eğimin çoklu kazalar üzerinde önemli etkiye sahip olduğu tespit edilmiştir.

The aim of this study is to investigate the factors that affect the severity of accidents occurring at level crossings with difference level between of legs. In the sample of Atatürk University İntersection, three different data sets were created and three different statistical models were made by logistic regression analysis method. In the statistical models, the severity of the accident and the number of vehicles involved in the accident were used as dependent variables. Road surface condition (dry-wet), day condition (day-night), time zone (9:00-14:59, 15:00-20:59, 21:00 2:59, 3:00-8:59) and day (Monday, Tuesday, Wednesday, Thursday, Friday, Saturday, Sunday) were used as independent variables. At the end of the study, it was determined that the surface condition had no effect on the severity of the accident. It was also found that the absolute slope in the intersection legs had a significant effect on multiple accidents.