International Journal of Arts, cilt.5, sa.8, ss.22-32, 2022 (Hakemli Dergi)
Turizm eğitiminin gerekliliği ve önemi henüz Cumhuriyetin ilk dönemlerinde fark edilen bir vakadır. Turizm eğitiminin
amacı; nitelikli işgücü ihtiyacını karşılayarak turizm sektörünün geliştirilmesine katkı sağlamaktır. Turizm alanında gerekli bilgi
birikime sahip bireyler ve nitelikli turizm eğitmenleri Türk turizminin hızla kalkınmasında önemli bir yere sahiptir. Böylelikle
turizm sektöründe çalışanlara mesleki bir yeterlilik kazandırılabilmektedir. Turizm eğitiminde düzenli bir plan ve proje istenilen
verimin alınabilmesi için önem arz etmektedir.
Türkiye'de mesleki turizm eğitiminin tarihi üzerine yapılan bu çalışmada birçok arşiv ve kütüphanede araştırma yapıldı.
Araştırma konumuzla ilgili olarak yayınlanmış resmi yayın ve kaynaklardan faydalanıldı. Turizmle ilgili gelişmeler aktarıldı. Yeri
geldikçe elektronik kaynaklara da ulaşılarak araştırmaya derinlik kazandırılmaya çalışıldı. Osmanlı Devleti’nde 29 Ekim 1890’da
hazırlanan “Seyyahlara Tercümanlık Edenler Hakkında 190 Sayılı Nizamname” turizm eğitimi alanında yapılan ilk çalışmadır. Bu
sayede yabancı dil bilenler serbest meslek olarak tercümanlık yapabilecekti. 1927’de “Ecnebi Seyyahlara Tercümanlık ve Rehberlik
Edecekler Hakkında Kararname” yayınlandı. 1955’te İstanbul’da, 1960’da İzmir’de “Turist Rehberliği” kursları açıldı. 1962’de
“İktisadi ve Ticari İlimler Akademileri Kanunu” gereği turizm bölümleri kuruldu ve Ankara Otelcilik Okulu açıldı. Bu okul turizm
ve otelcilik alanında lise düzeyindeki ilk mesleki okuldur.
1965’te Ankara Ticaret Yüksek Öğretmen Okulu’na turizm bölümü ilave edildi. Yapılan bu düzenlemeyle Ankara Ticaret
ve Turizm Yüksek Öğretmen Okulu kuruldu. Üniversite düzeyinde turizm eğitimi ilk olarak burada verilmeye başlandı. Bu bölüm
1982’de Gazi Üniversitesi bünyesine alındı. 1992’den sonra Gazi Ticaret ve Turizm Fakültesi oldu.
Bu çalışmada amaç turizmde nitelikli personel ihtiyacının karşılanmasında mesleki turizm eğitiminin önemini
vurgulamaktır. Aynı zamanda Türkiye’deki turizm eğitiminin hangi süreçlerden geçerek bu aşamaya geldiği kronolojik olarak
anlatılmaktadır. Araştırma sonucunda, Türkiye’de turizm eğitimi alan öğrenci sayısında ve mesleki turizm eğitim veren okul
sayısında her geçen yıl artış gözlendiği sayısal verilerle belirtilmektedir. Bunun sonucunda fiziki alan, akademik yeterlilik, yabancı
dil, staj eğitiminde yeterli imkânların sağlanamaması ve istihdam gibi pek çok alanda çeşitli sorunların yaşandığını ortaya
konulmaktadır