Artificial Intelligence-Assisted Teaching: The Potential of ChatGPT in Mathematics Education


Çiftci Z., Öz T., Çiftci O.

XI. International Eurasian Educational Research Congress, Kocaeli, Türkiye, 21 - 24 Mayıs 2025, ss.874-875, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Kocaeli
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.874-875
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Yapay zekâ teknolojilerindeki gelişmeler eğitim araştırmalarında da kendini göstermeye başlamıştır. İnsan beyninin çalışma şekline benzeyen bir arayüz sunan ChatGPT gibi dil modellerinin ortaya çıkmasıyla, yapay zekânın eğitimde kullanımı daha da erişilebilir hale gelmiştir (Domenech, 2023). Üretken Önceden Eğitilmiş Dönüştürücüler (GPT), doğal dil metni üretmek için derin öğrenme tekniklerini kullanan bir tür üretken yapay zeka modelidir (Chan, 2023). ChatGPT, kullanıcılar tarafından verilen istemlere yanıt olarak orijinal metin oluşturmasını sağlayan geniş bir dil modeliyle donatılmıştır (OpenAI, 2022). Bu istemler, modelin hangi tür cevapları üreteceğini yönlendiren bir rehber niteliğindedir. Araştırmacılar tarafından ortaya atılan potansiyel avantajlar ve zorlukların bir sentezini yapan Lo (2023)’ya göre ChatGPT, eğitmenleri ders materyali oluşturma, önerilerin sunulması, dil çevirisi, değerlendirme yapılabilmesi; öğrenenleri ise, soruları yanıtlama, bilgilerin özetlenmesi, işbirliğinin kolaylaştırılması, kavram kontrolü ve sınav hazırlığı, taslak hazırlama ve geri bildirim açılarından desteklemektedir. Diğer taraftan ChatGPT ile ilgili potansiyel sorunlar ise; doğruluk, güvenilirlik ve intihal olarak belirtilmektedir. Hwang and Tu (2021) matematik eğitiminde yapay zekâ uygulamalarının henüz başlangıç aşamasında olduğunu, araştırmacıların matematik derslerindeki temel problemleri çözmek için yapay zeka teknolojilerini kullanmaya odaklandıklarını belirtmiştir. Öğretmenlerin farklı perspektiflerden öğretim yapmaları zaman alıcı ve yoğun bir çalışma gerektirir. Öğretmenlere bu yönde ışık tutabilmek adına yapay zekânın potansiyelini ortaya çıkarmak önemlidir. Bu çalışmanın amacı, ChatGPT’nin matematik öğretmenlerine eğitim-öğretim sürecinde yardımcı olma potansiyelini araştırmak ve ipuçları sunmaktır. Yöntem Araştırmada ücretsiz olması ve erişim kolaylığı nedeniyle ChatGPT 3,5 versiyonu kullanılacaktır. ChatGPT ile etkileşim süreci modele verilen istemlerle doğrudan ilgilidir. Doğru bir şekilde yazılmış bir istem, modelin istenilen türde cevaplar üretmesini sağlayabilirken, yanlış veya belirsiz bir istem modelin yanlış anlamalarına ve hatalı çıkarımlar yapmasına neden olabilir. Araştırma verileri araştırmacıların matematiksel kavramların öğretimine yönelik ChatGPT ile etkileşimlerinden elde edilecektir. Elde edilen veriler araştırmacılar tarafından analiz edilerek yorumlanacaktır. Beklenen sonuç Çalışmanın olası sonuçları, ChatGPT nin yeterli ve doğru istemlerle yönlendirilebileceğini ve öğretim tasarımı için kullanılabileceğini göstermektedir. Fakat Domenech (2023)’ın, ChatGPT’nin sade bir dilin kullanıldığı beşeri veya sosyal bilimlerde bilgi aktarmak için çok uygun olduğunu fakat matematiksel ve özel notasyonları sınırlı bir şekilde anlaması nedeniyle bunlara büyük ölçüde dayanan alanlarda etkinliğinin sınırlı olabileceği düşüncesinden hareketle ChatGPT 3.5 un animasyon, resim, grafik anlamında sınırlı sonuçlar üretmesine neden olabileceği öngörülmektedir. Öğretmenler sınıf ikliminde farklı öğrenme sitillerine sahip öğrencilere öğretim yapmakla yükümlü oldukları için anlatım çeşitliliği (sözel, görsel, eleştirel vb.) sınıf ortamında önemlidir. Yapay zeka öğretmenlerin sınıflarda matematik öğretimi hakkındaki düşüncelerini tamamlayabilecek ve genişletebilecek faydalı fikirler sunma potansiyeline sahiptir. Ancak öğretmenlerin yapay zekadan etkin bir şekilde faydalanabilmeleri ve onu eğitim öğretim sürecine entegre edebilmeleri yapay zekayı kullanabilme düzeyleriyle yakından ilişkilidir. Anahtar kelimeler: Generative AI, ChatGPT, yapay zeka, matematik eğitimi, öğretmen eğitimi