SOSYAL HİZMET GÖREVLİLERİNİN İLETİŞİM BECERİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA


Creative Commons License

Çakmak D., Kılıç C.

EKEV AKADEMİ DERGİSİ, cilt.2021, sa.86, ss.209-224, 2021 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 2021 Sayı: 86
  • Basım Tarihi: 2021
  • Dergi Adı: EKEV AKADEMİ DERGİSİ
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.209-224
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

İnsan olmanın en temel özelliklerinden biri gerek kendisi gerekse çevresi ile iletişim kurma ihtiyacı duymasıdır. İnsanlar duygu, düşünce, inanç ya da fikirlerini iletişim kurarak diğer bireylerle paylaşır ya da diğer bireylere aktarır. Bu duygu, düşünce, inanç ya da fikirleri paylaşma ya da aktarma süreci iletişim süreci olarak ifade edilebilir ve bu süreçte insanların etkili ve başarılı iletişim kurabilmeleri kişisel iletişim becerilerine bağlıdır. Sosyal bir varlık olan, topluluklar oluşturan ve toplum içinde yaşayan insanın iletişim becerilerinin önemli olduğu ve ön plana çıktığı birçok mesleği icra ettiği de bir gerçektir. Etkili ve başarılı iletişimin ön plana çıktığı alanlardan biri de sosyal hizmetler alanıdır. Sosyal çalışma/hizmet görevlileri üzerinde çalıştıkları her vakada ve gerçekleştirdikleri her görüşmede iletişim becerilerini kullanmak zorundadır. Bu araştırmada farklı bireylerle çalışma sürecinin başarı ile yönetilmesinde ve etkili bir iletişim kurulmasında önemli bir yere sahip olan sosyal çalışma/hizmet görevlilerinin iletişim becerilerinin cinsiyet, medeni durum, gelir düzeyi, eğitim düzeyi, mezuniyet alanı, hizmet süresi ve kronik rahatsızlığa sahip olma durumu gibi fiziksel ya da psikolojik unsurlara bağlı olarak farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Bu amaçla Korkut Owen ve Demişbaş Çelik’in geliştirdiği İletişim Becerileri Ölçeği-Yetişkin Formu aracılığıyla veriler toplanmıştır. Verilerin analizinde SPSS 20 paket programı kullanılarak non-parametrik testlerden Ki-Kare Uygunluk Testi, Mann-Whitney U testi, Bartlett Küresellik Testi, Kruskal Wallis Tek Yönlü Varyans Analizi ve Kolmogorov-Smirnov Testi kullanılmıştır. Analiz sonucunda sosyal çalışma görevlilerinin iletişim becerilerinde ve ölçeğin alt boyutlarında eğitim düzeyi, mezuniyet alanı ve kronik rahatsızlığa sahip olma durumunun etkili olarak farklılaşmalara neden olduğu buna karşın cinsiyet, medeni durum, gelir düzeyi ve hizmet süresinin bir farklılaşmaya neden olmadığı saptanmıştır.