Trafik Mühendisliği Sempozyumu, Ankara, Türkiye, 23 - 24 Mayıs 2024, ss.0-6, (Tam Metin Bildiri)
Günümüzde, gelişen yol
yapım ve araç güvenlik teknolojilerine rağmen trafik kazaları hala dünyada önde
gelen ölüm ve engellilik sebeplerinden biri olmaya devam etmektedir.
Gerçekleşen kazaların birçok sebebi olmakla beraber sürücü davranışlarına bağlı
olarak meydana gelen sürücü kusurları bu kazaların en önemli sebebidir. Bu
çalışmada sürücülerin kullandıkları aracın boyutu ve kütlesi kaynaklı
geliştirdiği fazla güven hissine bağlı olarak, risk alma eğilimleri ve kazaya
karışma oranları irdelenmiştir. İrdeleme sırasında araçlar otomobil ve
otomobilden hacimce büyük araçlar olarak iki sınıfa ayrılmıştır. Emniyet Genel
Müdürlüğü (EGM) Trafik Başkanlığı Kent Güvenlik Yönetim Sistemi tarafından
paylaşılan görüntüler ile çalışmanın hipotezi test edilmiştir. Bu görüntülerden
elde edilen bulgular Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) tarafından toplanan
verilerle karşılaştırılmıştır. Kaza görüntüleri analizi sonucunda tüm kazalar
içerisinde büyük araçların sebebiyet verdiği kazaların oranı %33,1, TÜİK
tarafından sunulan Taşıt Cinslerine Göre Trafiğe Kayıtlı ve Trafik Kazasına
Karışan Taşıtlar raporundaki aynı sınıfa ait veriler incelendiğinde ise bu
oranın %32,2 olduğu ve paralellik gösterdiği tespit edilmiştir.
Despite today's developing road construction and
vehicle safety technologies, traffic accidents still remain one of the leading
causes of death and disability in the world. Although there are many reasons
for accidents, driver faults that occur due to driver behavior are the most
important cause of these accidents. In this study, risk-taking tendencies and
accident involvement rates, depending on the feeling of overconfidence
developed by drivers due to the size and mass of the vehicle they use, were
examined. During the analysis, vehicles were divided into two classes:
automobiles and vehicles larger than automobiles in volume. The hypothesis of
the study was tested with the footages shared by the General Directorate of
Security (EGM) Traffic Directorate City Security Management System. The
findings obtained from these footages were compared with the data collected by
the Turkish Statistical Institute (TUIK). As a result of the accident footage
analysis, it was determined that the rate of accidents caused by large vehicles
among all accidents was 33.1%, and when the data of the same class in the
Vehicles Registered to Traffic and Involved in Traffic Accidents by Vehicle
Types report presented by TÜİK was examined, it was determined that this rate
was 32.2% and showed similarity.