ERZURUM ŞEHRİ’NDEKİ SEMT PAZARLARININ ALTERNATİF ALIŞVERİŞ İMKÂNLARI VE SORUNLARI


Yilmaz Z., Sevindi C.

AL-FARABİ 11. Uluslararası Sosyal Bilimler Kongresi Özet Kitabı, Assoc. Prof. Dr. Mehmet Şirin Güler,Dr. Seda Ağgül,Dr. Murat Korucuk, Editör, İksad Yayınevi, Erzurum, ss.306-307, 2022

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Diğer
  • Basım Tarihi: 2022
  • Yayınevi: İksad Yayınevi
  • Basıldığı Şehir: Erzurum
  • Sayfa Sayıları: ss.306-307
  • Editörler: Assoc. Prof. Dr. Mehmet Şirin Güler,Dr. Seda Ağgül,Dr. Murat Korucuk, Editör
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Erzurum şehrindeki semt pazarları belirli mekânlarda ve belirli günlerde dönüşümlü olarak kurulmaktadır. Haftanın her günü farklı semtlerde olan pazar yerleri kurulduğu günün adını almıştır. Çalışmanın amacı; Erzurum şehrindeki haftalık pazarların ekonomik, sosyal, kültürel etkilerini coğrafi bakış açısıyla değerlendirerek, bu pazarların mevcut durumunu, sorunlarını ve zaman-mekân dağılışını sunmaktır. Bu amaç doğrultusundaki hedefleri de gerçekleştirmek için, arazi gözlem çalışması, anket ve mülakatlar yapılmıştır. Bu çalışmadaki katılımcılar, statik kullanıcılar (dükkân sahipleri, esnaf, satıcılar, semt sakinleri) ve mobil kullanıcılar (ziyaretçiler ve alışveriş yapanlar) şeklinde tasnif edilebilir. Özelde üç ayrı gruba (pazar esnafına, pazarı tercih eden tüketicilere ve pazar yerine yakın oturan semt sakinlerine) anket uygulanmıştır. 8 aylık bir çalışma sonunda toplam 753 anket pazar yerine yakın oturan semt sakinlerine, 755 anket pazarı tercih eden tüketicilere ve 145 anket pazar esnafına uygulanmıştır. Anket sonuçları, SPSS 15.0 programı kullanılarak istatistiksel ortalamalar hesaplanmıştır. Kış şartlarının ağır geçtiği ilde pazar yerlerinin açık ve yarı kapalı şeklinde olması büyük sorun teşkil etmektedir. Ancak bu ağır şartlara göğüs germeyi kabul eden esnafın haklı sebepleri belirtilmiştir. Araştırma sahası sınırları içerisinde yer alan pazar yerlerinin konumları ve anket sonuçları ayrı ayrı değerlendirilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre, semt sakinlerinin büyük çoğunluğu pazar yerine yakın oturmaktan memnun ve bu yakınlıktan olumlu etkilendiklerini dile getirmişlerdir. Yakın olmanın itici unsurları arasında ise; trafik yoğunluğu ve çevrenin kirletilmesi ön planda yer almaktadır. Pazar yerlerinde müşteri profilini daha çok düşük ve orta gelirli aileler oluştururken, genel olarak kadın müşteri sayısı daha üstün durumdadır. Kadınlar, pazarda stres atmak veya sadece gezerek fiyatlar hakkında bilgi edinme değil aynı zamanda en ekonomik ürünlere ulaşma çabası içerisindedirler. Pazaryerleri, hem pazarcılar hem de müşteriler için tuvalet, temiz su, ibadet yeri, lokanta ve benzeri hizmetler açısından donanımlı olmaları gerekmektedir. Satılan ürünlerin hijyen koşullarına uygun şekilde sergilenmesi ve denetlenmesi de tüketicilerin sağlığı açısından hayati öneme sahiptir. Bu açıdan incelendiğinde Erzurum semt pazarlarının genel durumuna bakıldığında modern yöntemlerden uzak, daha çok kendi haline bırakılmış, sorunları kendi içinde büyüyen periyodik zamanlı mekânlar olarak karşımıza çıkmaktadır

Periodic markets in Erzurum are held alternately in certain places and on certain days. The market places, which are in different districts every day of the week, are named after the day they were founded. Purpose of the study; evaluating the economic, social and cultural effects of the weekly markets in Erzurum from a geographical point of view, presenting the current situation, problems and time-space distribution of these markets. In order to achieve the objectives in line with this purpose, field observation studies, surveys and interviews were conducted. Participants in this study can be classified as static users (shop owners, shopkeepers, vendors, residents of the neighborhood) and mobile users (visitors and shoppers). In particular, 11TH INTERNATIONAL CONFERENCE ON SOCIAL SCIENCES Abstracts Book | August 19-20, 2022-Ataturk University, Erzurum, Turkey 307 a questionnaire was applied to three different groups (market tradesmen, consumers who prefer the market, and residents living close to the market place). At the end of an 8-month study, a total of 753 questionnaires were applied to the residents living close to the market place, 755 to the consumers who preferred the market and 145 to the market tradesmen. The statistical averages of the survey results were calculated using the SPSS 15.0 program. In the province where winter conditions are heavy, the fact that the market places are open and semi-closed is a big problem. However, the justifications of the tradesmen who accepted to face these harsh conditions were stated. The locations of the market places within the boundaries of the research area and the survey results were evaluated separately. According to the results obtained, the majority of the residents of the neighborhood are satisfied with living close to the market place and stated that they are positively affected by this proximity. Among the driving factors of being close; traffic density and environmental pollution are at the forefront. While low and middle-income families constitute the customer profile in the market places, the number of female customers is generally superior. Women are in an effort to relieve stress in the market or not only to get information about prices by visiting the market, but also to reach the most economical products. Marketplaces must be equipped with toilets, clean water, places of worship, restaurants and similar services for both marketers and customers. Exhibiting and inspecting the products sold in accordance with hygienic conditions is also of vital importance for the health of consumers. From this point of view, when we look at the general situation of Erzurum neighborhood markets, we encounter them as periodic timed places that are far from modern methods, mostly left to themselves, and their problems grow within themselves.