Sosyal Bilimler Dergisi, cilt.6, sa.34, ss.243-256, 2019 (Hakemli Dergi)
Araştırmanın amacı; kültürel miras bilincinin oluşturulmasında önemli
merkezlerden biri olan müzelerin, sanat eğitimi veren enstitülerin lisansüstü
programlarında eğitim gören öğrencilerin araştırma ve uygulama faaliyetlerinde
sanatsal becerilerinin gelişimine olan katkısının araştırılmasıdır. Erzurum
Etnografya Müzesi ve bu müzede yer alan giysi koleksiyonu araştırmaya örneklem
olarak belirlenmiştir. Bölgenin en kapsamlı müzelerinden biri olan Erzurum
Etnografya Müzesi’nin birikimi, gelişen ve değişen eğitimle birlikte yeni işlevsel
rolü aynı zamanda çok yönlü öğrenmeyle birlikte derslik ortamında sağlanamayan
sanatsal becerilerin ortaya çıkarılması ve geliştirilmesinde ki etkililiği araştırmaya
konu olmuştur.
Araştırmada, tasarımsal süreçlerde izleme ve hayal etme yaklaşımının müze
ortamında uygulandığı deney grubu ile konu merkezli tasarımsal süreçlerin derslik
ortamında uygulandığı kontrol grubu arasında, sanatsal becerilerin gelişiminde
anlamlı bir farklılığın olup olmadığı araştırılmıştır. Uygulamada deney grubu ile
Erzurum Etnografya Müzesinde ders yapılırken, kontrol grubuyla da derslik
ortamında ders yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, 2016/2017 eğitim-öğretim
yılında Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Yüksek Lisans programında
yürütülen “Kostüm Tasarımı” dersini alan öğrencilerden oluşmuştur. Seçkisiz (random) örneklem tekniğiyle oluşturulan gruplara katılan öğrencilerin ilk tasarım
ve son tasarım çalışmaları “Temel Tasarım İlkeleri” ne göre değerlendirilmiş ve
elde edilen bulgular ışığında araştırmanın sonuçlar kısmına ulaşılmıştır.
Araştırma sonuçlarından elde edilen bulgularda, her iki grubun ilk tasarım
örneklerinde anlamlı bir fark olmadığı yani benzer oldukları, deney ve kontrol
grubunun ilk tasarım-son tasarım sonuçları ile deney ve kontrol grubunun son
tasarımları arasında anlamlı farklılıkların olduğu tespit edilmiştir. Bununla birlikte,
deney grubuyla müzede yapılan uygulamalı eğitimler sonucunda derslik ortamında
yapılan eğitimlere oranla öğrencilerin derslik ortamında ortaya çıkaramadıkları ya
da geliştiremedikleri sanatsal becerilerinin müze ortamında etkili olarak
kullanabildikleri gözlemlenmiştir.