LİSANSÜSTÜ ÖĞRENCİLERİN SANATSAL BECERİLERİNİN GELİŞTİRİLMESİNDE MÜZEDE YAPILAN EĞİTİMLERİN ETKİLİLİĞİ ÜZERİNE DENEYSEL BİR ÇALIŞMA


Creative Commons License

Sari S.

Sosyal Bilimler Dergisi, cilt.6, sa.34, ss.243-256, 2019 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 6 Sayı: 34
  • Basım Tarihi: 2019
  • Doi Numarası: 10.16990/sobider.4811
  • Dergi Adı: Sosyal Bilimler Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Academic Search Premier, International Bibliography of Social Sciences, Index Islamicus
  • Sayfa Sayıları: ss.243-256
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Araştırmanın amacı; kültürel miras bilincinin oluşturulmasında önemli merkezlerden biri olan müzelerin, sanat eğitimi veren enstitülerin lisansüstü programlarında eğitim gören öğrencilerin araştırma ve uygulama faaliyetlerinde sanatsal becerilerinin gelişimine olan katkısının araştırılmasıdır. Erzurum Etnografya Müzesi ve bu müzede yer alan giysi koleksiyonu araştırmaya örneklem olarak belirlenmiştir. Bölgenin en kapsamlı müzelerinden biri olan Erzurum Etnografya Müzesi’nin birikimi, gelişen ve değişen eğitimle birlikte yeni işlevsel rolü aynı zamanda çok yönlü öğrenmeyle birlikte derslik ortamında sağlanamayan sanatsal becerilerin ortaya çıkarılması ve geliştirilmesinde ki etkililiği araştırmaya konu olmuştur. Araştırmada, tasarımsal süreçlerde izleme ve hayal etme yaklaşımının müze ortamında uygulandığı deney grubu ile konu merkezli tasarımsal süreçlerin derslik ortamında uygulandığı kontrol grubu arasında, sanatsal becerilerin gelişiminde anlamlı bir farklılığın olup olmadığı araştırılmıştır. Uygulamada deney grubu ile Erzurum Etnografya Müzesinde ders yapılırken, kontrol grubuyla da derslik ortamında ders yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, 2016/2017 eğitim-öğretim yılında Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Yüksek Lisans programında yürütülen “Kostüm Tasarımı” dersini alan öğrencilerden oluşmuştur. Seçkisiz  (random) örneklem tekniğiyle oluşturulan gruplara katılan öğrencilerin ilk tasarım ve son tasarım çalışmaları “Temel Tasarım İlkeleri” ne göre değerlendirilmiş ve elde edilen bulgular ışığında araştırmanın sonuçlar kısmına ulaşılmıştır. Araştırma sonuçlarından elde edilen bulgularda, her iki grubun ilk tasarım örneklerinde anlamlı bir fark olmadığı yani benzer oldukları, deney ve kontrol grubunun ilk tasarım-son tasarım sonuçları ile deney ve kontrol grubunun son tasarımları arasında anlamlı farklılıkların olduğu tespit edilmiştir. Bununla birlikte, deney grubuyla müzede yapılan uygulamalı eğitimler sonucunda derslik ortamında yapılan eğitimlere oranla öğrencilerin derslik ortamında ortaya çıkaramadıkları ya da geliştiremedikleri sanatsal becerilerinin müze ortamında etkili olarak kullanabildikleri gözlemlenmiştir.