CUMHURİYETİN İLANINDAN SONRA KURULAN MUSİKİ CEMİYETLERİNİN KÜLTÜREL KİMLİĞE ETKİSİ


Creative Commons License

Eroğlu D.

BALIKESİR 3. TÜRK MÜZİĞİ SEMPOZYUMU, Balıkesir, Türkiye, 7 - 09 Kasım 2020, cilt.50062, sa.23, ss.67-72

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Cilt numarası: 50062
  • Basıldığı Şehir: Balıkesir
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.67-72
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

CUMHURİYETİN İLANINDAN SONRA KURULAN MUSİKİ CEMİYETLERİNİN KÜLTÜREL KİMLİĞE ETKİSİ

*Derya EROĞLU

 

ÖZ

Cumhuriyetin kültür politikaları, temeli Osmanlı’da atılmış olan batılılaşma ideolojisi temelinde oluşturulmuştur. 19. yüzyıldan itibaren tüm dünyayı etkileyen batılılaşma hareketleri, Osmanlı’yı da etkisi altına almıştı. Osmanlı Devletinin yıkıldığı Birinci Dünya Savaşı’ndan sonra kurulan Türkiye Cumhuriyeti, batılılaşmayı devletin resmi ideolojisi olarak kabul etmiştir. Batıyı model alarak muasır medeniyet seviyesine ulaşılacağı düşüncesi, öncelikle kültürel alanda etkisini göstermeye başlamıştı. O dönemde halkın okuma yazma oranının çok düşük olmasından dolayı, işe müzik kültüründen başlamanın daha etkili olacağı düşünülmüştü. Yeni bir kültürel kimlik oluşturma bağlamında, Osmanlı müziğinin eğitim kurumlarında öğretilmesi ve radyoda yayınlanması yasaklanmış, halk müziğinin batı müziği kurallarına göre çok seslendirilmesinin uygarlığın bir zorunluluğu olduğu düşüncesi yaygınlaşmaya başlamıştı. Bu süreçte halkın bu dayatmayı kabullenmeyişi ve kendi müziğini dinleyip icra etme isteği, Musiki Cemiyetlerinin ortaya çıkmasına sebep olmuştur.

Bu çalışmada, erken Cumhuriyet döneminde, Osmanlı müziğini bilinçli bir şekilde unutturma çabalarına direnç göstermiş olan musiki cemiyetlerinin, sivil toplum kuruluşu olarak kültürel kimliğe etkileri araştırılmıştır.

Anahtar kelimeler: Türk müziği, musiki cemiyeti, sivil toplum kuruluşu, kültürel kimlik