A QUALITATIVE INVESTIGATION INTO EFL PRE-SERVICE TEACHERS’ ATTITUDES A QUALITATIVE INVESTIGATION INTO EFL PRE- TOWARD ENGLISH PRONUNCIATION AND SERVICE TEACHERS’ ATTITUDES TOWARD ENGLISH PRONUNCIATION AND THE THE EVALUATION OF THEIR PHONOLOGICAL EVALUATION OF THEIR PHONOLOGICAL AWARENESS, PROBLEMS AND DIFFICULTIES


Creative Commons License

Aksakallı C., Yağız O.

Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, sa.21, ss.87-106, 2021 (Hakemli Dergi)

Özet

A QUALITATIVE INVESTIGATION INTO EFL PRE-SERVICE TEACHERS’ ATTITUDES TOWARD ENGLISH PRONUNCIATION AND THE EVALUATION OF THEIR PHONOLOGICAL AWARENESS, PROBLEMS AND DIFFICULTIES

Özet

Bu çalışma İngilizce Öğretmenliği adaylarının İngilizce telaffuzu ve telaffuz eğitimine karşı tutumlarını, fonolojik farkındalıklarını, İngilizce telaffuzu ile ilgili zorluk ve problemlerini araştırmayı amaçlamaktadır. Çalışmada nitel araştırma yöntemi ve yarı yapılandırılmış mülakat formu kullanılmıştır. 6 İngilizce öğretmenliği adayı katılımcı olarak çalışmada yer almıştır. Veri analizi sonuçları katılımcıların genel olarak telaffuza karşı olumlu tutum sergilediğini göstermektedir. Ayrıca, öğretmen adaylarının İngilizce telaffuzunu öğrenme sürecinde Türkçe telaffuzundan farklı olan parçasal ve vurgu, tonlama ve ritim gibi parçaüstü birimlerde ilgili birtakım zorluk ve problemleri olduğu da çalışmanın bulguları arasındadır. 

Abstract

The purpose of this study is to investigate EFL pre-service teachers’ perceptions toward English pronunciation and pronunciation teaching, their phonological awareness, difficulties and problems regarding English pronunciation. The study was conducted using qualitative research design and a semi-structured interview format. 6 EFL pre-service teachers participated in the study. The participants received pronunciation training before conducting semi-structured interviews. This allowed them to develop certain ideas regarding English pronunciation and its teaching. The syllabus of the instruction included the teaching of segmental and suprasegmental features of English. After pronunciation teaching procedure was completed, the qualitative data were collected through interviewing the participants. The results revealed that EFL pre-service teachers had generally positive attitudes toward pronunciation. Also, it was found that they had certain difficulties and problems in English pronunciation at the segmental level and suprasegmental level such as intonation, stress and rhythm which are different phonological patterns from Turkish pronunciation.

Key Words: English pronunciation, EFL pre-service teachers, perceptions, phonological awareness, difficulties