2. Uluslararası 3. Ulusal Halk Sağlığı Hemşireliği Kongresi, Ankara, Türkiye, 7 Ocak - 09 Haziran 2021, ss.213
Amaç: Bu araştırmada uzaktan eğitim sürecinde sağlık alanında öğrenim gören ön lisans ve lisans öğrencilerinin
E-öğrenmeye yönelik tutumlarının belirlenmesi amaçlanmıştır.
Gereç-Yöntem: Araştırma tanımlayıcı tiptedir. Araştırmanın örneklemini, Erzurum ilinde bulunan hemşirelik ve
sağlık hizmetleri meslek yüksekokulunda öğrenim gören 879 öğrenci oluşturmaktadır. Veriler 25 Kasım-21Aralık
2020 tarihleri arasında elektronik ortamda toplanmıştır. Araştırma verilerinin toplanmasında “Anket formu”,
“E-öğrenmeye yönelik tutum ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde içerik analizi, ortalama, standart
sapma, bağımsız iki grup t testi ve anova testleri kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin yaş ortalaması 20.02±1.67’dir. Çoğunluğu kadın, büyük şehirde
yaşamakta, sağlık hizmetleri meslek yüksekokulunda okumaktadır. Ayrıca çoğunluğu (%68,4) derslerine telefon
ile katılmakta ve internet kotaları sınırlıdır. Öğrencilerin %47,3’ü teorik derslerin uzaktan, uygulamalı derslerin
ise yüz yüze yürütülmesi gerektiğini bildirmiştir. Araştırmaya katılanların çoğunluğu (%85,6) uzaktan eğitimi
keyifli bulmadıklarını, kendi alanları için uygun olmadığını (%84), dersleri anlamadıklarını (%72,2), online
bağlantı sorunu yaşadıklarını (%53,2) ve eğitmenlerinin kameralarının açık olmasını istediklerini belirtmişlerdir.
Araştırmaya katılan erkek öğrencilerin, aylık internet kullanım kotası sınırsız olanların, büyük şehirde yaşayanların,
derse bilgisayarla katılanların, evde sabit internet hattı olanların ölçek toplam puanları arasında anlamlı farklılık
bulunmuştur (p<0.05). Ayrıca AGNO’sunun yükseldiğini düşünenlerin, uzaktan eğitimi keyifli bulanların, derse
online bağlanma sorunu olmayanların, uzaktan eğitimi ekonomik değerlendirenlerin, bilgisayar kullanma becerisini
iyi bulanların, eğitmen materyallerini ders için uygun bulanların ve uzaktan eğitimle verimliliklerinin arttığını
düşünenlerin ölçek toplam puanları arasında da anlamlı farklılık bulunmuştur (p<0.05).
Sonuç: Bu araştırmada sağlık alanında öğrenim gören öğrencilerin e-öğrenme tutumları belirlenmiştir. Sonuçta
ön lisans ve lisan öğrencileri arasında e-öğrenme ölçek toplam puanları arasında anlamlı farklılık gözlenmemiştir.
Derse bilgisayarla bağlanmak, bilgisayar becerisinin iyi olduğunu düşünmek, dersten keyif almak, ölçek toplam
puanlarını farklılaştırmıştır. Uzaktan eğitimin keyifli hale gelmesi için öğrencilerin bilgisayarla derse bağlanmaları
ve bilgisayar kullanma becerilerini arttırmak için eğitimler verilmesi önerilmektedir. Ayrıca eğitmenlerin dersi
daha keyifli hale getirmek için, etkili sunum teknikleri ve interaktif öğretim yöntemleri gibi eğitim programları
oluşturulması önerilebilir.
Anahtar Kelimeler: Eğitim, e-öğrenme, uzaktan eğitim