Eğitim Bilimleri Alanında Uluslararası araştırmalar, Nurten Özçelik, Editör, Eğitim yayıevi, Konya, ss.41-58, 2022
Dünya 2020 yılına Yeni Koronavirüs (Covid19) isimli başlangıç noktası Çin’in
Wuhan şehri olan ve insandan insana hızla geçen büyük bir salgınla girdi. Virüsün
yayılma hızı tüm ülkeleri bazı tedbirleri almak zorunda bıraktı. Ülkemiz de bu
tedbirleri en hızlı şekilde alan ülkeler arasında yerini aldı. İlk önce virüsün öldürme
oranının en yüksek olduğu 65 yaş üstü ve ileri yaşlı insanları izole ederek onların
hayatlarını kurtarmayı amaçladı. Diğer izolasyon gurubunu ise 20 yaş ve altında olan
gençler oluşturdu. Bu kitle virüsün yayılmasında en çok etkili olabilecek kitledir. 20
yaş altı genç insanlar kreş, ilköğretim, ortaöğretim ve üniversite öğrencilerinin içinde
yer aldığı guruplardır. Öğrenciler toplu taşıma araçlarında, sınıflarda ve diğer yaşam
alanlarında belirli zaman dilimlerinde topluca hareket eden guruplar olduğundan
dolayı virüsün yayılmasını önlemek için izole edilmesi en isabetli guruplar olarak
belirlendi. Devletin ilgili birimleri tarafından bu grupların hızla izole edilmeleri
amacıyla sokağa çıkmaları yasaklanarak evlerinde kalmaları istenmiştir.
Ancak siyasi yetkililer eğitim ve öğretimi bir şekilde devam ettirmek için
uzaktan eğitim şeklinde yapılması kararını almıştır. Üniversite öncesi eğitim ve
öğretim Milli Eğitim Bakanlığı bünyesinde EBA sistemi ile internet ortamında ve
tüm sosyal medya araçları kullanılarak yapılmaya başlanmıştır. Yükseköğretimde
eğitim ise DBS, zoom ve diğer sistemler üzerinden aynı şekilde yapılmaya
başlanmıştır. Salgının ansızın ortaya çıkması internet ve sosyal medya kullanımında
bir takım eksiklerin ortaya çıkmasına neden olmuştur. Ancak bu eksiklikler aşama
aşama giderilmek suretiyle eğitim ve öğretim devam ettirilmeye çalışılmıştır. Bu
çalışma uzaktan eğitim öğretim sürecinde yabancı dil öğretimi ve bu süreçte ders
notlarının, ödevlerin, yazılı ve görsel derslerin öğrencilere DBS sistemi üzerinden
nasıl aktarıldığını irdelemeyi amaçlamaktadır. Eğitim ve öğretim sürecinde öğrenci ve öğretim elamanları arasında gelişen durumları ve eğitim ve öğretimin en önemli
parçası olan ölçme ve değerlendirme süreçlerini ele almaktadır. Bu çalışmada
uzaktan eğitimle yabancı dil öğretiminin istenilen düzeyde verimli olmayacağı
sonucuna vardığı söylenebilir. Bu bağlamda uzaktan eğitim süreçleri literatür
tarama, toplama ve gözlem yöntemi kullanılarak tüm boyutları ile ele alınmaktadır.