Covid-19 Pandemisiyle Yaygınlaşan Açık ve Uzaktan Öğrenme Alanı Bir Disiplin mi?


Kara İ., Altındağ T.

Covid-19 Pandemisi Sürecinde Türkiye: Eğitim ve Finans Alanlarında İncelemeler, Öğr. Gör. Oğuz Emre BALKAR, Editör, Çizgi Kitabevi Yayınları, Konya, ss.53-67, 2022

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Araştırma Kitabı
  • Basım Tarihi: 2022
  • Yayınevi: Çizgi Kitabevi Yayınları
  • Basıldığı Şehir: Konya
  • Sayfa Sayıları: ss.53-67
  • Editörler: Öğr. Gör. Oğuz Emre BALKAR, Editör
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Açık ve uzaktan öğrenme alanının bir disiplin olup olmadığı, bu alanda çalışmalar yapan araştırmacılar arasında bir tartışma konusu olmuştur. Bu çalışma Covid-19 pandemisiyle birlikte daha da yaygınlaşan bu alanın bir disiplin alanı olup olmadığıyla ilgili bir tartışma çalışmasıdır. Buna yönelik görüşler derlenerek yeni bir boyut kazandırılması amaçlanmıştır. Bir alanın disiplin olup olmadığını belirlemeden önce alan yazınında yer alan disiplin tanımlarına bakmak gerekir. New Shorter Oxford İngilizce sözlüğü; din, eğitim, tıp ve askeri konularla ilgili birçok alanda disiplini “bir öğrenme veya bilimsel eğitim dalı” olarak tanımlar. Krishnan (2009) ise disiplin kavramını daha derinlemesine inceleyerek, disiplinler üzerine bir dizi felsefi, antropolojik, sosyolojik, tarihsel ve yönetimsel perspektifleri ele almıştır. Krishnan (2009), tüm disiplinlerin bu özellikleri göstermesi gerekmediğini belirtmekte ve farklı boyutlarla açıklamaktadır. Açık ve uzaktan öğrenme alanının disiplin olup olmadığına karar vermek için en önemli iki konu teori ve uygulamadır. Açık ve uzaktan öğrenme alanıyla direkt ilgili olan teori ve kuramlar vardır. Bu kuramlardan bazıları; Moore’un (1993) etkileşimsel uzaklık kuramı, Wedemeyer’in bağımsız çalışma kuramı ve Peters’in öğretimin sanayileşmesi kuramıdır. Bu kuramların olması alanın disiplin olduğuna bir kanıt olarak gösterilebilir. Açık ve uzaktan öğrenme alanında projelerin, yayınların yapılması ve açık ve uzaktan öğrenme alanında öğrenci sayılarının artışı sonucunda uygulama noktasında da gelişmesi disiplin olması için gereken uygulama basamağına önemli bir örnektir. Açık ve uzaktan öğrenme ile ilgili kuruluşların olması da bu alanın bir disiplin alanı olduğunu ortaya koymaktadır.