Drama ve Animasyon


Creative Commons License

Aydemir B. (Editör)

Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Yayınları, Erzurum, 2023

  • Yayın Türü: Kitap / Ders Kitabı
  • Basım Tarihi: 2023
  • Yayınevi: Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Yayınları
  • Basıldığı Şehir: Erzurum
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

İnsanoğlu doğadaki tüm canlılar gibi kendiliğinden ve içgüdüsel olarak hareket etme eğilimindedir. Gelişmiş canlılar ve insanlar, çeşitli ihtiyaçlarını karşılamak üzere bilinçli olarak da vücutlarını hareket ettirirler ve devinirler. İlkel insanın içgüdüsel hareketi aynı zamanda oyunculuk tarihinin ve oynama eyleminin sezgisel aşamasını ifade etmektedir. İnsanın eğitilmiş, profesyonel oyuncu olmadan önce, yani “aklından geçenleri eyleme dökmeden”, hatta daha ileri seviyede “ne türden bir oyunda oynadığının bilincinde olarak bir üslup üzere oynamadan” önce de bir oyunculuk sezgisi olduğu kabul edilmektedir. Hatta Huizinga’nın dediği gibi, kültürün kaynağında oynayan insan vardı ve yine Aristoteles’in belirttiği gibi, insan doğasının içgüdüsel bir dışavurumu olarak taklit yoluna gitmekteydi/oynamaktaydı. İnsanın ilkel güdüleri gereği başlayan oynama edimi, kültürel gelişimine paralel olarak aşamalardan geçmiş, insan kendini ifade edebilmek için gerçekleştirdiği harekete, sesini ve daha sonra dil gelişimi ile birlikte sözleri eklemiştir (Nutku, 1995). Drama ise kaynağını bulduğu ilkel insanın yaşam formundan, gelişmiş insanın ihtiyaçlarına karşılık veren bir forma bürünmüş ve günümüz insanının sanatsal, eğitsel, sportif ve benzeri faaliyetlerinin merkezine yerleşmiştir. Günümüzde drama, bir sanat disiplini olarak dram sanatı adı altında icra edilmektedir. Dram sanatının kendi içinde türüne ve ifade biçimine göre değişen gelişmiş teknikleri ve güzel sanatlar alanı içerisinde önemli bir yeri bulunmaktadır. Eğitim, spor, turizm, kültürel, sosyal vb. alanlarda ise dramaya özgü olan özelliklerden az ya da çok kullanılarak etkinlikler yapılmaktadır. Bu özelliklerin başında dramanın canlandırma, taklit, bir duygu ve düşünceyi beden diliyle ifade etmenin çeşitli yolları gelmektedir. Söze dayanan ya da söz içeren etkinliklerde de dramanın yine sözle canlandırma, beden dilini sözle destekleme, sözle taklit ve yine duygu ve düşüncelerin konuşma diliyle ifade edilebilmesi gibi olanaklarından yararlanılmaktadır. Dramanın eğlendirmeye dönük taşıdığı potansiyel ise onun en büyük tercih sebebidir. Çünkü insan eğlenirken daha kolay öğrenir, rahatlar ve sağlıklı kalır. Drama bazen yöntemin kendisi olarak etkinliğe adını verirken (eğitimde drama gibi) bazen de etkinlik içerisinde özelliklerinin bir kısmını kullanan yöntemin bir parçası olarak (taklit oyunu gibi) görev almaktadır.