6. Sınıf Öğrencilerinin Uzaktan Eğitimde Matematik Derslerine İlişkin Metaforik Algıları


Çelik E., Özdemir Baki G.

Uluslararası Toplumsal Araştırmalar Kongresi, Erzurum, Türkiye, 04 Mart 2022, ss.307-308

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Erzurum
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.307-308
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

COVID-19 salgını ile birlikte kaçınılmaz olarak uygulamaya konulan uzaktan eğitim hem öğrencileri hem de öğretmenleri deneyimleri olmadıkları bir süreçle karşı karşıya bırakmıştır. Bu süreçte öğretmenlerin yanısıra öğrencilerde alışık olmadıkları bir düzenin dışına çıkarak yeni deneyimler edinmeye başlamışlardır. Tüm eğitim seviyesindeki öğrenciler, yüz yüze derslerin yürütüldüğü bir sınıf ortamından çıkarak derslerin online olarak yürütüldüğü sanal bir sınıf ortamına adapte olmaya çalışmıştır. Akranlarıyla ve öğretmenleriyle yeterince etkileşim kuramadıkları bu süreçte daha çok kendi çabaları ve ebeveyn desteği ön plana çıkmıştır. Söz konusu bu durum öğrencilerin uzaktan eğitimde matematik derslerine yönelik algılarını da etkilemiştir. Bu nedenle mevcut araştırma ile 6. sınıf öğrencilerinin uzaktan eğitim sürecinde matematik derslerine yönelik metaforik algılarının incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma, nitel araştırma desenlerinden fenomenoloji yaklaşımı çerçevesinde tasarlanmıştır. Fenomenolojik çalışma ile öğrencilerin uzaktan eğitimde matematik derslerine yükledikleri anlamlar ayrıntılı bir şekilde incelenmiştir. Araştırmanın katılımcılarını Erzurum’da bir imam hatip ortaokulunda 2021-2022 eğitim-öğretim yılının güz döneminde öğrenim gören 68 kız öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış bir form üzerinde “Uzaktan eğitimde matematik dersi …………gibidir, çünkü ……………” şeklinde verilen ifadeyi tamamlamaları istenmiştir. Elde edilen veriler içerik analiz tekniği kullanılarak çözümlenmiştir. Bu aşamada ATLAS.ti9 programı kullanılarak veriler kodlanmış ve iki kategori altında sınıflandırılmıştır. Analiz sonucunda öğrencilerin uzaktan eğitimde matematik dersine ilişkin 55 farklı metafor ürettikleri tespit edilmiştir. Ayrıca bu metaforlar incelendiğinde, öğrencilerin uzaktan eğitimde matematik derslerine ilişkin daha çok olumsuz algılara sahip oldukları görülmüştür. Bu bağlamda öğrencilerin kullandıkları olumsuz metaforlar arasında en çok dikkat çeken “kırık kalem”, “akarsu”, “ıssız ada”, “gurbet”, “korku filmi”, “küflenmiş peynir”, “kırışık gömlek” ve “şarjı bitmiş tablet” iken olumlu metaforlar arasında ise “lunapark”, “sürpriz yumurta” ve “yaz tatili” olmuştur. Söz konusu olumsuz metaforların uzaktan eğitimde matematik derslerinin öğrenciler tarafından anlaşılması güç, korkutucu, belirsizlikleri olan ve verimsiz bir ders olarak görüldüğünü ortaya koymuştur.

Distance education, which was inevitably put into practice with the COVID-19 epidemic, has confronted both students and teachers with a process that they have no experience with. In this process, besides the teachers, the students started to gain new experiences by going out of an order they were not accustomed to. Students at all educational levels have tried to adapt to a virtual classroom environment where lessons are conducted online, leaving a classroom environment where face-to-face lessons are conducted. In this process, where they could not interact sufficiently with their peers and teachers, their own efforts and parental support came to the fore. This aforementioned situation also affected students' perceptions of mathematics lessons in distance education. For this reason, the present study aimed to examine the metaphorical perceptions of 6th grade students towards mathematics lessons in the distance education process. The study was designed within the framework of the phenomenology approach, one of the qualitative research designs. With the phenomenological study, the meanings that students attribute to mathematics lessons in distance education were examined in detail. The participants of the research are 68 female students studying at the public school in Erzurum in the fall semester of the 2021-2022 academic year. As a data collection tool, they were asked to complete the statement given as “Mathematics lesson in distance education is like ………… because ……………” on a semi-structured form. The obtained data were analyzed using content analysis technique. At this stage, the data were coded using the ATLAS.ti9 program and classified under two categories. As a result of the analysis, it was determined that the students produced 55 different metaphors related to the mathematics lesson in distance education. In addition, when these metaphors are examined, it is seen that students have more negative perceptions about mathematics lessons in distance education. In this context, the most striking negative metaphors used by the students are "broken pen", "stream", "deserted island", "experience", "horror movie", "mold cheese", "wrinkled shirt" and "uncharged tablet". Among the positive metaphors, "amusement park", "surprise egg" and "summer vacation" were. The negative metaphors in question revealed that mathematics lessons in distance education are seen as difficult to understand, scary, uncertain and inefficient by students.