Öğrenim Stratejileri ve Sözcük Öğrenme


Creative Commons License

Erişek Ö.

2. BASKENT INTERNATIONAL CONFERENCE ON MULTIDISCIPLINARY STUDIES, ss.123-136, 2022 (Düzenli olarak gerçekleştirilen hakemli kongrenin bildiri kitabı)

Özet

Bu çalışmamızla, yabancı dil öğrenen öğrencilerin hedef dili öğrenirken sıklıkla başvurdukları dil öğrenme stratejilerini saptamayı ve strateji kullanımında cinsiyet ve bulundukları sınıfın belirleyici olup olmadığını ortaya koymayı amaçlıyoruz. Betimsel tarama modelinin kullanıldığı bu araştırma, Atatürk Üniversitesi Kâzım Karabekir Eğitim Fakültesi Yabancı Diller Eğitimi Bölümü Alman Dili Eğitimi Anabilim Dalı’nın birinci, ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıflarında öğrenim gören 128 kadın, 39 erkek olmak üzere toplam 167 öğrenci üzerinde yürütülmüştür. Araştırmaya yönelik veriler Kocaman ve Kızılkaya Cumaoğlu (2014) tarafından geliştirilen yabancı dil kelime öğreniminde kullanılan stratejileri belirleyen 32 maddeden oluşan ölçek temelinde toplanmıştır. Veri toplamaya yönelik anketimiz “Bellek Stratejileri”, “Bilişsel Stratejiler”,“ Telafi Stratejileri”, “Üst-Bilişsel Stratejiler”, “Duyuşsal Stratejiler” ve “Sosyal Stratejileri” gibi altı öğrenme stratejisini ölçmeye yönelik sorulardan oluşmaktadır. “Öğrenme stratejileri ve sözcük öğrenimi ilişkisinin incelenmesi” amacıyla yapılan bu çalışmanın örnek genişliğini hesaplamada, her değişken için Power (Testin Gücü) en az %80 ve 1. tip hata %5 alınarak belirlenmiştir. Çalışmadaki strateji alt boyut puanlarının normal dağılıp dağılmadığına KolmogorovSmirnov (n>50) ve Skewness-Kurtosis testleri ile bakılmış ve ölçümler normal dağıldığından dolayı Parametrik testler uygulanmıştır. Araştırmamızla, üniversite öğrencilerinin yabancı dil öğrenirken strateji kullanımında cinsiyete dayalı önemli bir fark oluşmadığı saptanmıştır. Strateji kullanımında sınıfsal anlamda da önemli bir fark saptanamamakla birlikte, “Telafi Stratejileri” ve “Üst Bilişsel Stratejiler” bakımından birinci sınıfların diğer sınıflardan ayrıştıkları gözlemlenmiştir. Deneysel araştırma verilerine göre, öğrencilerin hepsi de sözcük öğrenimi sırasında az ya da çok sözcük öğrenme stratejilerine başvurmaktadır.