2. BASKENT INTERNATIONAL CONFERENCE ON MULTIDISCIPLINARY STUDIES, ss.123-136, 2022 (Düzenli olarak gerçekleştirilen hakemli kongrenin bildiri kitabı)
Bu çalışmamızla, yabancı dil öğrenen öğrencilerin hedef dili öğrenirken sıklıkla başvurdukları dil
öğrenme stratejilerini saptamayı ve strateji kullanımında cinsiyet ve bulundukları sınıfın belirleyici olup
olmadığını ortaya koymayı amaçlıyoruz. Betimsel tarama modelinin kullanıldığı bu araştırma, Atatürk
Üniversitesi Kâzım Karabekir Eğitim Fakültesi Yabancı Diller Eğitimi Bölümü Alman Dili Eğitimi
Anabilim Dalı’nın birinci, ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıflarında öğrenim gören 128 kadın, 39 erkek
olmak üzere toplam 167 öğrenci üzerinde yürütülmüştür. Araştırmaya yönelik veriler Kocaman ve
Kızılkaya Cumaoğlu (2014) tarafından geliştirilen yabancı dil kelime öğreniminde kullanılan stratejileri
belirleyen 32 maddeden oluşan ölçek temelinde toplanmıştır. Veri toplamaya yönelik anketimiz “Bellek
Stratejileri”, “Bilişsel Stratejiler”,“ Telafi Stratejileri”, “Üst-Bilişsel Stratejiler”, “Duyuşsal Stratejiler”
ve “Sosyal Stratejileri” gibi altı öğrenme stratejisini ölçmeye yönelik sorulardan oluşmaktadır.
“Öğrenme stratejileri ve sözcük öğrenimi ilişkisinin incelenmesi” amacıyla yapılan bu çalışmanın örnek
genişliğini hesaplamada, her değişken için Power (Testin Gücü) en az %80 ve 1. tip hata %5 alınarak
belirlenmiştir. Çalışmadaki strateji alt boyut puanlarının normal dağılıp dağılmadığına KolmogorovSmirnov (n>50) ve Skewness-Kurtosis testleri ile bakılmış ve ölçümler normal dağıldığından dolayı
Parametrik testler uygulanmıştır. Araştırmamızla, üniversite öğrencilerinin yabancı dil öğrenirken
strateji kullanımında cinsiyete dayalı önemli bir fark oluşmadığı saptanmıştır. Strateji kullanımında
sınıfsal anlamda da önemli bir fark saptanamamakla birlikte, “Telafi Stratejileri” ve “Üst Bilişsel
Stratejiler” bakımından birinci sınıfların diğer sınıflardan ayrıştıkları gözlemlenmiştir. Deneysel
araştırma verilerine göre, öğrencilerin hepsi de sözcük öğrenimi sırasında az ya da çok sözcük öğrenme
stratejilerine başvurmaktadır.