TASAVVUF VE MEDENİYET PERSPEKTİFİNDEN RESİM VE KARİKATÜR SANATINDA EROL AKYAVAŞ VE HASAN AYCIN ÖRNEĞİ


Creative Commons License

Çelik İ.

AKADEMİAR Akademik İslam Araştırmaları Dergisi, sa.6, ss.67-92, 2019 (Hakemli Dergi)

Özet

Öz Geçmişte olduğu Cumhuriyet döneminde de sanatçı, filozof, şair, mimar gibi meslek tasavvufî neşveden etkilenmişlerdir. Necip Fazıl’ı yakan nazar, Nurettin Topçu’da maârif ve Turgut Cansever’de mimariyi yeşertmiştir. Erol Akyavaş’ın gördüğü rüya Muzaffer Ozak Efendi’nin irfanî yorumundan geçince “Miraçnâme” olarak tuvale aksetmiş, Hasan Aycın’da ise çizgiye yansımıştır. Bu derin düşünce Yahya Kemal Beyatlı’ya “Süleymaniye’de Bayram Sabahı”nı, Nâzım Hikmet’e “Dergâh Kuyusu”’nu, Sabahattin Ali’ye “Abdülkâdir Geylânî Hazretleri’ne Nefes”i yazdırmıştır. Biz bu makalemizde Erol Akyavaş ve Hasan Aycın örnekleri üzerinden resim ve karikatür sanatındaki sûfîyane tesirler üzerinde durduk. Yaşayan örnekler üzerinde durduk. Anahtar Kelimeler: Tasavvuf, medeniyet, resim, karikatür.

Abstract In the period of the Republic, the profession such as artist, philosopher, poet, architect was affected by mysticism. Necip Fazılert burning the evil eye, Nurettin Topçu’da maârif and Turgut Cansever’da architecture has grown. When the dream Erol Akyavaş passed through the lively interpretation of Muzaffer Ozak Efendi, he reflected the canvas as ir Miraçnâme Öz and reflected on the line in Hasan Aycın. This deep thought has written to Yahya Kemal Beyatlı the G Bayram Sabahı in Süleymaniye ’, Nâzım Hikmet to the’ Dergâh Kuyusu usu, to Sabahattin Ali to ’Breath to Abdülkâdir Geylânî His Holiness Bu. In this article, we focused on the sufiyyane influences in the art of painting and caricature by Erol Akyavaş and Hasan Aycın examples. we focused on living examples. Keywords: Sufism, civilization, painting, cartoon.