Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, cilt.8, sa.1, ss.172-192, 2019 (Hakemli Dergi)
Öz
Çocukların dünyayı algılamalarında, algıları doğrultusunda doğru kararlar vermelerinde, problem çözme yeteneklerinin gelişmesinde, bilimsel tutum geliştirmelerinde, deneyim ve becerilerini arttırmada fen eğitiminin doğal olarak önemli bir rolü vardır. Bu çalışmada görme yetersizliği olan öğrencilerin ihtiyaçları dikkate alınarak hazırlanan etkinliklerin bilimsel süreç becerilerine göre analizi yapılmıştır. Çalışmanın yöntemi durum çalışmasıdır. Durum çalışmaları, mevcut durumların ya da oluşan durumların daha iyi anlaşılmasını sağlayan nitel veya nicel olarak kullanılan bir yöntemdir. Çalışma grubu üç görmeyen ve beş az gören öğrenciden oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak Fen Eğitim Gözlem Formu (FEGF) kullanılmıştır. Çalışmanın güvenirliğinin sağlanması amacıyla ders esnasında kaydedilen videolar araştırmacılar tarafından ayrı ayrı izlenerek FEGF tekrardan doldurulmuş ve araştırmacıların analizleri karşılaştırılmıştır. Çalışma kapsamında geliştirilen ders planları ile görme yetersizliği olan öğrencilerin ‘gözlem yapma, ölçme, sınıflama, verileri kaydetme, hipotez kurma, verileri kullanma ve model oluşturma, değişkenleri değiştirme ve kontrol etme, deney yapma’ bilimsel süreç becerilerini kazandıkları belirlenmiştir. Bu becerilerin kazanılmasında görme yetersizliği olan öğrencilerin öğrenme ihtiyaçlarına yönelik öğretim materyallerinin kullanılması ve önceden kazandırılmak istenen bilimsel süreç becerilerinin ders planına yerleştirilmesi öğrencilerin bu becerileri geliştirmesinde etkililiği arttırdığı düşünülmektedir. Bu çalışmada, görme yetersizliği olan öğrencilerin ihtiyaçları dikkate alınarak hazırlanan ders planları ve bilimsel süreç becerilerinin kazandırılmasını hedefleyen etkinlikler sayesinde görme yetersizliği olan öğrencilerin bilimsel süreç becerilerini geliştirebileceği ve bu becerileri kazanabileceği ortaya çıkmıştır.
Abstract
Science education has an important role in children's perception of the world, making
the right decisions in the direction of their perceptions, developing problem solving
skills, developing scientific attitudes, and increasing their experience and skills. In this
study, scientific process skills which were designed according to the visually impaired
students’ needs were analyzed in terms of meeting these needs. The method of study is
case study. Case studies are qualitative or quantitative in nature that provides a better
understanding of the current situation or the situations that occur. The study group
consisted of eight students, three of whom are blind and five with low vision. The
Science Education Observation Form (SEOF) was used as the data collection tool. In
order to ensure the reliability of the study, the videos recorded during the course were
watched separately by the researchers and SEOF was filled again and the analyzes of the
researchers were compared. With the help of the instructional design developed within
the scope of the study, it was determined that students with visual impairment gained
the following scientific process skills: making observations, measuring, classifying,
saving data, hypothesizing, using data and modeling, changing and controlling
variables, experimenting observing, measuring, classifying, data recording, hypothesis
building, using data and model building, changing and controlling variables, and
conducting experiments. In this study, it was revealed that students with visual
impairment can improve their scientific process skills and gain these skills through
activities aimed at gaining knowledge of scientific process skills and course plans
prepared by considering the needs of visually impaired students.