İlkokul Öğrencilerinin Kütüphane Algılarını Belirlemek İçin Çizimlerden Yararlanma: Bilkent Erzurum İlköğretim Okulu Örneği


Creative Commons License

Çelebi Erdoğan Ş., Yılmaz M.

Bilgi ve Belge Araştırmaları, sa.15, ss.73-94, 2021 (Hakemli Dergi)

Özet

Kütüphane, sahip olduğu basılı ve elektronik bilgi kaynakları ve sunduğu bilgi hizmetleri ile her yaştan bireylerin bilgilenmesine ve öğrenmesine katkı sağlayan kurumdur. Kütüphane kullanma ve okuma alışkanlığı, çocuk yaşlarda kazanılan ve sonraki yaşamda sürdürülen bir davranıştır. Bu çalışmanın amacı, ilkokul düzeyindeki öğrencilerin kütüphaneye karşı tutumlarını ve algılarını çizdikleri resimler ve bunlara yönelik ifadeleri ve yorumlarıyla ortaya koymaktır. Veriler, amaçlı örnekleme yöntemi kullanılarak, Erzurum ilindeki Bilkent Erzurum İlkokulu’nda öğrenim görmekte olan şema öncesi aşama ve şematik aşama döneminde olan 6-10 yaş arasındaki 57 öğrenciden çizme ve yazma tekniği ile elde edilmiştir. Çocukların çizdikleri resimler ve resimlere ilişkin açıklamaları incelenerek yorumlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden olgubilim ve sanat temelli araştırma desenleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin çizdikleri resimlerinde ve yazılı anlatımlarında kütüphaneye dair çoğu obje ve temaya yer verdikleri ve kütüphaneye karşı olumlu bir algılarının, düşüncelerinin ve deneyimlerinin olduğu saptanmıştır

The library, with its printed and electronic resources and information services, is an institution that contributes to the information and learning of individuals of all ages. The habits of reading and using the library are acquired in childhood and continued in later life. The aim of this study is to reveal the attitudes and perceptions of primary school students toward the library through the pictures they draw and their expressions and comments. The data were collected through the purposeful sampling method by observing drawing and writing from 57 students aged 6–10 who were in the pre-schematic and schematic stage, at Bilkent Erzurum Primary School in Erzurum, Turkey. The children’s pictures and explanations were analyzed and interpreted. Phenomenology and qualitative art-based research designs were used in the research. We observed that the students included most objects and themes about the library in their drawings and written expressions and that they had positive perceptions, thoughts, and experiences toward the library.