Zenginleştirilmiş Kütüphanelerin Türkiye'deki Eğitime Katkıları: Zonguldak Alaplı İMKB Teknik ve Endüstri Meslek Lisesi Araştırması


Creative Commons License

Uyar F., Yılmaz M.

Bilgi ve Belge Araştırmaları Dergisi , sa.11, ss.1-24, 2019 (Hakemli Dergi)

Özet

Türkiye, eğitilen genç bireylerin bilgi çağına ayak uydurabilmelerini sağla-mak amacıyla eğitim sisteminin önemli unsurlarından biri olan okul kütüp-hanelerinde yenileşme yoluna gitmiştir. Bu doğrultuda Milli Eğitim Bakanlığının yürüttüğü; Orman ve Su İşleri Bakanlığı ve Türkiye Belediyeler Birliği-nin de paydaş olduğu ‘Okullar Hayat Olsun’ projesi ile 2014 yılında bazı okullarda Zenginleştirilmiş Kütüphaneler (Z-kütüphaneler) kurulmaya baş-lanmıştır. Bu çerçevede söz konusu projesinin bir parçası olan Z-kütüphaneler üzerine bir çalışma gerçekleştirilmiş ve örnek kütüphane ola-rak Zonguldak Alaplı İMKB Teknik ve Endüstri Meslek Lisesinde kurulan Z-kütüphanesi seçilerek araştırma yapılmıştır. Araştırmada Z-kütüphanelerin işleyişi, donanımı, kullanımı ve hizmeti çerçevesinde Türkiye’deki eğitime katkılarının neler olduğuna dair bilgiler almak amacıyla öğrencilerle anket çalışması yapılmış ve okul müdür vekili ile görüşme gerçekleştirilmiştir. Elde edilen bilgiler sonucunda Zonguldak Alaplı İMKB Teknik ve Endüstri Meslek Lisesi öğrencilerinin Z-kütüphane hakkında bilgi sahibi ve bu kütüphanenin öğrenciler üzerinde olumlu etkilerinin olduğu saptanmıştır.

Turkey enhances innovation and evolution in the libraries with the aim of keeping up the students with the modernization. The Ministry of National Education, Ministry of Forestry and Water Affairs and Turkish Association of Municipalities, regarding to the enhancement, have been conducting jointly of Z-libraries works since 2014 with project of “School Becomes Life”. A study on enriched libraries was carried out with the consideration of “Schools Become Life” project, and Zonguldak Alaplı İMKB Technical and Industrial Vocational High School was selected as a case study, where Z-Library was established. This study aims to investigate the contribution of Z libraries within the scope of their functionalities to Turkish education sys-tem, where questionnaire with students and interview vice-principal of the school have been implemented. Awareness of students about Z libraries and the positive effects of Z-libraries on the students’ education are the results of this study.