Şəxsiyyət, Cəmiyyət və Dövlət XXI əsrdə: Qlobal Çağırışlar və İnkişaf Perspektivləri, Baku, Azerbaycan, 5 - 06 Ekim 2023, cilt.1, ss.148, (Özet Bildiri)
2000’Lİ YILLARDAN SONRA TÜRKİYE’DE EĞİTİM POLİTIKALARI VE TOPLUMSAL
ETKİLERİ
EMİN GÖKALP
Öğr. Gör. Dr. Atatürk Üniversitesi Edebiyat
Fakültesi Sosyoloji Bölümü emin.gokalp@atauni.edu.tr
Özet:
Eğitim, birey ve toplum üzerinde bir çok anlamda tesir
eden ve onu etkileme gücüne sahip en önemli etkenlerden birtanesidir. Tüm
bunlar bize şunu göstermektedir ki, eğitim bireye devlet tarafından sunuluyorsa
o devletin ekonomik ve idolojik şartlarına göre farklılıklar göstermesi
mümkündür. Eğitimin tüm vatandaşlara bir temel hak olarak sunulması o devletin
sosyal devlet olması ile ilişkilidir. Eger eğitim ücretsiz olarak tüm
vatandaşlar tarafından faydalanıyor ise bu da egitimi toplumsal bir kurum
haline getirmesi beklenir. Bununla birlikte eğitim, kişinin toplum içerisinde
nasıl davranması gerektiğini ortaya koyarak bireyin sosyalleşip
toplumsallaşmasını sağlayan önemli bir süreçtir. Eğitim aslında kendi taşıdığı
anlamın ötesinde devletin toplumu yönlendirmesi adına idolojik anlamlarda
taşımaktadır. Bu sebeple aslında iktidar kendi idallerini bireye ve topluma
aktarmak için eğitim hizmetlerinden faydalanır. Bu çalışmada geçmişten günümüze
Türkiye’de eğitim sisteminin hangi aşamalardan geçerek ve ne gibi değişimlere
uğradığı tarihsel bir sürec olarak ele alınacaktır. Daha sonra özelikkle bu
çalışmanın temel amacı doğrultusunda Türkiye’de 2000’li yıllardan itibaren
meydana gelen değişmeler, eğitim alanında yapılan faliyetler, Türk eğitim
sisteminin durumu, yaşanan gelişmeler ve olumsuzluklar hakkında bilgi
verilecektir. Türkiye’de eğitim politikalarının, bir devlet politikası olmaktan
öte, hükümet politikası olarak belirlendiği görülmektedir. Dünyadaki gelişmeler
ışığında güncellenemeyen bu politikaların, ülke ihtiyaçlarına cevap verme
noktasında yetersiz kaldığı da görülmektedir. Ayrıca toplumsal olarak ülkedeki
sanayileşme, hizmet, sanatsal ve kültürel bilinçlenmeninde istenilen seviyede
olmadığı bu nedenle ülkedeki eğitim
sorunlarının tespiti ve çözüm önerileri bu çalışmanın üzerinde duracağı temel
konulardan olacaktır.
Anahtar Kelimeler: Türkiye’de Eğitim, Eğitim Sistemi, Eğitim Politikaları, Toplumsal
Etkileri