Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, cilt.1, sa.1, ss.1-13, 2020 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmada, öğretmen adaylarının ve öğretmenlerin öğretmen kavramına ilişkin
sahip oldukları metaforları ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu,
Erzurum ilinde görev yapan 68 sınıf öğretmeni ve 2017-2018 öğretim yılında Atatürk
Üniversitesi Eğitim Fakültesi Temel Eğitim Bölümünde öğrenim gören 232 sınıf öğretmeni
adayı oluşturmaktadır. Verilerin analizinde frekans, yüzde hesaplamaları ve nitel yöntemler
arasında yer alan betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Veriler, katılımcılara yarı
yapılandırılmış görüşme formları uygulanarak elde edilmiştir. Katılımcılardan “öğretmen…
gibidir, çünkü...” cümlesini tamamlamaları istenmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular ile
öğretmen ve öğrencilerin öğretmen kavramına ilişkin ürettikleri metaforlar incelenmiştir.
Analiz sonuçlarına göre sınıf öğretmeni adaylarının ve sınıf öğretmenlerinin algılarına dayalı
olarak 104 tane metafor elde edilmiştir. Bu metaforların 66’sı sınıf öğretmeni adaylarının, 25’i
sınıf öğretmenlerinin ve 13’ü ise hem sınıf öğretmeni adaylarının hem de sınıf
öğretmenlerinin ortak ürettikleri metaforlardır. Araştırmaya katılan sınıf öğretmeni
adaylarının öğretmen kavramını tanımlamada en fazla “anne-baba ve mum” metaforlarını,
sınıf öğretmenlerinin ise “güneş” metaforunu kullanıldıkları ortaya çıkmıştır.