GÜZEL SANATLAR LİSELERİNDE PROBLEME DAYALI ÖĞRENMENİN 11. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN ELEŞTİREL DÜŞÜNME BECERİLERİNE ETKİSİ


Creative Commons License

BAYIR A., DİLMAÇ O.

II. Uluslararası Sanat Eğitimi Araştırmaları Sempozyumu, Ankara, Türkiye, 6 - 08 Aralık 2018

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırmanın amacı, Erzurum Güzel Sanatlar Lisesinde Probleme Dayalı Öğrenmenin 11. Sınıf öğrencilerin Eleştirel Düşünme becerilerine etkisini incelemektir. Bu araştırmada nicel ve nitel araştırma modellerinin birlikte kullanıldığı sıralı açıklayıcı karma yöntem kullanılmıştır. Araştırma ön test son test kontrol gruplu deseni ile gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubu, 2017-2018 öğretim yılı güz yarıyılında Erzurum Güzel Sanatlar Lisesinde 11. Sınıf desen dersinde öğrenim gören 16 öğrenciden oluşmaktadır. Gruplar oluşturulurken iki ayrı atölyede yer alan 8 öğrenci kontrol ve deney grubu olarak ayrılmıştır. Araştırmada verilerin elde edilmesi için iki veri toplama aracı kullanılmıştır. Probleme Dayalı Öğrenmenin öğrencilerin Eleştirel Düşünme becerilerine etkisini kontrol etmek için “Eleştirel Düşünme Tutum Ölçeği” ve “Yarı Yapılandırılmış görüş formu” kullanılmıştır. Dersler kontrol grubunda geleneksel öğretime dayalı olarak işlenmiştir, deney grubunda ise Probleme Dayalı Öğrenme yaklaşımına uygun olarak işlenmiştir. Çalışma grubu ile deneysel çalışma 5 haftalık sürede gerçekleştirilmiştir. Nicel verilerin analizi sürecinde ilk olarak verilerin parametrik testlerin varsayımlarının karşılanıp karşılanmadığı kontrol edilmiştir. Verilerin analizinde ön testler arasında farklılık olup olmadığını kontrol etmede bağımsız örneklemler t-testi, ön testleri kontrol altına alarak son testleri karşılaştırmada ise tek faktörlü kovaryans analizi kullanılmıştır. Nitel verilerin analizinde ise veri kodlaması tekniği uygulanmış ve verilerin düzenlenmesinde kayda değer bir kolaylık sağlanarak veriler anlamlı hale getirilmiştir. Bulgular Probleme Dayalı Öğrenmenin öğrencilerin Eleştirel Düşünme becerilerine etkisinin olumlu yönde etki ettiğini göstermektedir. Araştırma sonuçlarına dayanarak Probleme Dayalı Öğrenme yaklaşımının güzel sanatlar liselerinde kullanılması gerektiği söylenebilir.

The aim of this study is to investigate the effects of problem-based learning on critical thinking skills of 11th grade students in Erzurum fine arts high school. In this study sequential explanatory mixed method design. The quantitative part was carried out with pre-test post-test control group experimental design. Study group consists of 16 students from pattern course during the fall semester of academic year 2017-2018. When creating the groups 8 students from two different workshop were separated as control and experiment groups. Two different data collection instruments were used to obtain data. To evaluate the effects of problem-based learning on students’ critical thinking skills “Critical Thinking Attitude Scale” and “Semi-structured feedback form” have been used. In control group lessons were performed with conventional teaching while in experimental group problem based learning approach was applied. Experimental study was performed for 5-week period in study groups. The quantitative data analyses was carried out with independent samples t-test and covariance analyses to test difference between pre and post-tests. For the qualitative data content analysis technique was used. Results show positive effects of problem-based learning on students’ critical thinking skills. In the light of research results, we can suggest that problem-based learning approach could be used in fine arts high schools.