TÜRKİYE DE EĞİTİM EKONOMİK BÜYÜME İLİŞKİSİ YAPISAL KIRILMALI BİRİM KÖK VE EŞBÜTÜNLEŞMEANALİZİ


Gövdeli T.

Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, cilt.9, sa.3, ss.215-222, 2016 (Hakemli Dergi)

Özet

Bu çalışmada, Türkiye’de eğitim ile ekonomik büyüme arasındaki ilişki 1923 ile 2014 dönemi için incelenmiştir. Bu amaçla, ilk olarak değişkenlerin birim kök içerip içermediği analiz edilmiştir. Kullanılan geleneksel birim kök testleri ve yapısal kırılmaya izin veren birim kök testlerine göre seriler I(1)’dir. Seriler arasında eşbütünleşme ilişkisini test etmek için çoklu yapısal kırılmalara izin veren Maki (2012) Eşbütünleşme Testi kullanılmıştır. Seriler arasında eşbütünleşme ilişkisi bulunduktan sonra, FMOLS Eşbütünleşme Katsayı Tahmincisi kullanılmıştır. Son olarak Hacker ve Hatemi (2006) Bootstrap Nedensellik analizi yapılmıştır. Yapılan analizler sonucu, eğitim göstergeleriyle ekonomik büyüme arasında uzun dönemli ilişki olduğu ortaya çıkmıştır. İlköğretimde, lisede ve üniversitede okuyan öğrenci sayısı ile ekonomik büyüme arasında uzun dönemde pozitif ilişki vardır. Ayrıca, nedensellik analizinin sonuçlarına göre, ilköğretimde okuyan öğrenci sayısından ekonomik büyümeye doğru ve ekonomik büyümeden lisede okuyan öğrenci sayısına doğru tek yönlü nedensellik ilişki tespit edilmiştir.

In this study, the relationship between education and economic growth in Turkey is examined for the 1923 and 2014 period. For this purpose, first, the variables were analyzed to determine whether it contains a unit root. According to traditional unit root tests and allowing structural breaks unit root tests, the series are I(1). The cointegration relationship between the series was tested by allowing for multiple structural breaks Maki (2012) Cointegration Test. After finding cointegration relationship between the series, FMOLS Cointegratıon Coefficient Estimator is used. Finally, Hacker and Hatemi (2006) Bootstrap Causality analysis was conducted. Result of the analysis, there appeared to be the long term relationship between education indicators and economic growth. There is long-run relationship between the number of students in primary education, in high school and in university with economic growth. Moreover, according to the results of causality analysis, there is a direction of causality is from number of students in primary education to economic growth, a direction of causality is economic growth to number of students in high school.