SÖYLEM-19: PANDEMİ SÜRECİNİN İNŞASINDA KORKU VE İKNA


Creative Commons License

Göl E.

18th International Symposium: Communication in the Millennium, Erzurum, Türkiye, 26 - 27 Ekim 2021, ss.727-736

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Erzurum
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.727-736
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Özet: Kitle iletişim araçları; çeşitli fikirlerin ve politikaların meşruiyet kazanması ve bu doğrultuda kamuoyunun etkilenmesi, ikna edilmesi ve harekete geçirilmesi özelinde ciddi bir etkiye sahiptir. Bununla beraber bu araçların kullanımındaki insan faktörü göz önünde bulundurulduğunda, dilin/söylemin tarafsızlığının imkansızlığı bağlamında, hedef kitleye aktarılan her türlü haberde söylenen yahut söylenmeyen vasıtasıyla taraflı bir tutum sergilenmekte ve belirli bir düsturun temsilciliği yapılmaktadır. 2019 yılının sonu itibariyle bilinmeyen bir virüs olarak ortaya çıkan ve 2020 yılının ilk aylarından itibaren COVID-19 adıyla bütün dünyayı etkisi altına alan yeni tip koronavirüsün esasen ne olduğu, kitlelere yine medyada yer alan haberlerle aktarılmış ve pandeminin lüzumu üzerine kamuoyunda peyda olan ikna hâli, bu haberlerden önemli izler taşımıştır. Bu çalışma, COVID-19 salgınının bir neticesi olarak Türkiye’de de hayata geçirilen pandemi uygulamalarının kabulü üzerinden, kitle iletişim araçlarının önemli ayaklarından biri olan gazetelerin haberlerine ve bu haberlerdeki korku ögelerine odaklanmış ve elde edilen veriler eleştirel söylem analizine tabi tutulmuştur. Hem Türkiye’deki ilk vaka bildirim tarihi olan hem de Dünya Sağlık Örgütü’nün dünya genelinde pandemi ilan ettiği 11 Mart 2020 tarihindeki koronavirüs haberlerinin evreni teşkil ettiği bu çalışma kapsamında, Alexa verilerine göre dünya genelindeki etkileşim oranında ilk 5’te yer alan ve aynı zamanda Türkçe yayın da yapan uluslararası gazetelerden BBC ve CNN haberleri örneklem grubunu oluşturmuştur.Özet:

Abstract: Mass media; it has a serious impact on the legitimacy of various ideas and policies and influencing, persuading and mobilizing the public in this direction. However, considering the human factor in the use of mass media, in the context of the impossibility of the impartiality of language/discourse, a biased attitude is displayed in all kinds of news conveyed to the target audience, through what is said or not, and a certain maxim is represented. The new type of coronavirus, which emerged as an unknown virus as of the end of 2019 and affected the whole world under the name of COVID-19 since the first months of 2020, was conveyed to the masses by the news in the media and the public opinion was bear the stamp of important traces from the news on the necessity of the pandemic. This study focused on the news of the newspapers, which is one of the important pillars of the mass media, and the fear elements in these news, through the acceptance of the pandemic practices implemented in Turkey as a result of the COVID-19 epidemic, and the data obtained were subjected to critical discourse analysis. Within the scope of this study, the coronavirus news on March 11, 2020 (which is both the first case notification date in Turkey and the World Health Organization declared a pandemic worldwide) are the population and according to Alexa data, BBC and CNN news which are in the top 5 in the world-wide interaction rate and also publish in Turkish are the sample group.