Üniversite Öğrencilerinde Dijital Oyun Bağımlılığı ve Siber Aylaklığın Psikolojik İyi Oluş Üzerindeki Etkisi


Elkoca A., YILDIZ M., EMREM M., YILDIZ M.

Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, cilt.14, sa.1, ss.104-111, 2025 (TRDizin) identifier

Özet

Bu çalışma, üniversite öğrencilerinde dijital oyun bağımlılığı ve siber aylaklığın psikolojik iyi oluş üzerindeki etkilerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Bu tanımlayıcı kesitsel çalışma, Mart-Ağustos 2024 tarihleri arasında Gaziantep İslami Bilimler Üniversitesi’nde öğrenim gören 350 öğrenci ile yürütülmüştür. Çalışma da regresyon modeli anlamlı ve kullanılabilir bulunmuştur (F(2,347)= 37.315, p=0.001). Dijital oyun bağımlılığı ve siberaylaklık düzeyleri birlikte psikolojik iyi oluştaki toplam varyansın %17,7'sini (R2=0,177) açıklamaktadır. Dijital oyun bağımlılığı düzeyindeki artışın (t=-8.540, p<0.001) “psikolojik iyi oluş” düzeyinde istatistiksel olarak düşüşe neden olduğu belirlenmiştir. Siber aylaklık düzeyi (t=0,689, p=0,491) psikolojik iyi oluş düzeyini etkilememiştir. Katılımcıların dijital oyun bağımlılığındaki artış psikolojik iyi oluşu olumsuz etkilerken, siber aylaklık düzeyinin psikolojik iyi oluşu etkilemediği bulunmuştur. Psikolojik iyi oluş üzerine longitudinal çalışmalar önerilmektedir.
This study was conducted to determine the effects of digital game addiction and cyberloafing on psychological well-being in university students. This descriptive cross-sectional study was conducted with 350 students studying at Gaziantep University of Islamic Sciences between March and August 2024. In our study, the regression model was found to be significant and usable (F(2,347)= 37.315, p=0.001). Digital game addiction and cyberloafing levels together explained 17.7% (R2=0.177) of the total variance in psychological well-being. It was determined that the increase in the level of digital game addiction (t=-8.540, p<0.001) caused a statistical decrease in the level of “psychological well- being”. The level of cyber loafing (t=0.689, p=0.491) did not affect the level of psychological well- being.While the increase in participants' digital game addiction negatively affected psychological well- being, it was found that the level of cyber loafing did not affect psychological well-being. Longitudinal studies on psychological well-being are recommended.