MEŞHUR EDİRNE TAVA CİĞERİNİ DAHA ÖNCE HİÇ DENEYİMLEDİNİZ Mİ? CEVABINIZ EVET İSE PEKİ SONUÇ?


Creative Commons License

Denk E.

5th INTERNATIONAL CULTURE, ART and LITERATURE CONGRESS , Konya, Türkiye, 13 Aralık 2022, cilt.1, ss.513-514

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: Konya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.513-514
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Son yıllarda turizm faaliyetlerine katılan bireyler daha fazla deneyim arar olmuşlardır. Bu deneyim arayışları özellikle gidilen destinasyondaki yiyecek içecek türleri ve kültürleri üzerine yoğunlaştığı da bir gerçektir. Hatta o yörenin kültürü ile yoğrulan yiyecek ve içecekler gastronomi turizmi adı altında temel motivasyon kaynağı olabildiği gibi ikincil motivasyon olarak da gerçekleşmektedir. Bu çalışma, Osmanlı İmparatorluğuna uzun süre başkentlik yapmış, Selimiye Camii ile UNESCO Dünya Miras Listesine dahil olarak uluslararası arenada ün salmış, şehirle özdeşleşmiş önemli gastronomik ürünleri bulunan Edirne’de ve o lezzetlerden birisi olan meşhur Edirne tava ciğerini konu almaktadır. Araştırmanın amacı, tava ciğer deneyimi yaşayan bireylerin temel motivasyonlarını, varsa engellerini, kalite değerlendirmeleri ile birlikte genel memnuniyet düzeylerini belirlemektir. Bu kapsamda ilk kez Edirne tava ciğeri deneyimi yaşayan bireylerden nitel yöntem kullanılarak veriler toplanmıştır. Yarı yapılandırılmış mülakat tekniğinin kullanıldığı çalışmada analiz için NVivo programından yararlanılmıştır. Temel motivasyonlar, engeller, kalite ve genel memnuniyet başlıklarında dört ana tema başlıkları altında analiz şekillenmiştir. Sonuç olarak benzer cevapların tekrarlandığı 28. katılımcıyla sonlandırılan çalışmada, lezzet deneyimi peşinde koşan bireylerin Edirne tava ciğeri yemekteki temel motivasyonları, merak duygusu ve lezzeti şeklinde belirlenmiştir. Tüketimin önündeki engelin en temel faktörü tava ciğer fiyatının yüksekliği olarak tespit edilmiştir. Bununla birlikte normal bir et veya tencere et yemeği kadar doyurucu olmadığı ya da tokluk hissi veren bir ürün olarak değerlendirilmemesi ve bazı restoranlarda ise ciğer pişerken ortaya çıkan kızgın yağ kokusunun katılımcılar tarafından hoş karşılanmadığı diğer engelleyici faktörler olarak ortaya çıkmıştır. Katılımcıların ciğerin kalitesi açısından değerlendirmeleri ise “çok kaliteli” cevapların olmasına karşın “kaliteli” de yoğunlaştığı görülmüştür. Yaşadıkları Edirne tava ciğerine yönelik genel deneyim değerlendirmelerinde katılımcılar “hayal kırıklığı” yaşadığını belirtenlerin (%7.1) sınırlı olmasıyla birlikte “memnunum” (%57.1) ve “çok memnunum” (% 25) cevaplarında yoğunlaştığı tespit edilmiştir. Çalışma, gelecekte nicel araştırmalara temel oluşturması ve yön vermesi açısından önemli görülmektedir. Edirne tava ciğeri bilinmektedir ancak restoran yöneticilerinin fiyat politikalarını gözden geçirmeleri, tava ciğerin beraberinde bir veya iki çeşit yardımcı yemek servisi denemeleri ve pişirme alanlarını yağ kokusu dışarıya çıkmayacak şekilde daha izole yapmaları önerilebilir.