YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE KÜLTÜR AKTARIMI ARACI OLARAK MULTİMEDYA DESTEKLİ HALK ANLATILARININ KULLANILMASI


Gücüyeter B., İskender M. E.

Uluslararası Türk Kültürü Sempozyumu, Ankara, Türkiye, 6 - 08 Aralık 2019, sa.1, ss.60-61

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.60-61
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kültür aktarımı sadece Türk kültür ve yaşayışını yabancı ülkelerden gelen öğrencilere tanıtma nispetinde işlevsel değildir, aynı zamanda Kültürlerarasılık Kuramı çerçevesinde Türkçe öğretimi sürecini destekleyen bir yaklaşım türüdür. Bu yaklaşıma göre yabancı dil öğrenmenin amacı; kültürel yeterliklere sahip olmak ve hedef dilin nerede, ne zaman, nasıl uygun bir şekilde kullanılacağını öğrenmektir. Yani bağlam merkezli bir anlayış söz konusudur. Türk kültür ve yaşayışını anlatan halk anlatıları, zengin birer kültürel kaynak niteliğindedir. Bu düşünceden hareketle bu araştırmanın amacı, yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kültür aktarımı aracı olarak multimedya destekli halk anlatılarının kullanılmasıyla ilgili uzman kişilerin önerileriyle ve literatürde yer alan çalışmalar çerçevesinde bir program önerisi hazırlamaktır. Bu kapsamda yabancılara Türkçe öğretimi ve halk edebiyatı alanında çalışan 7 uzmanın görüşlerine başvurulmuştur. Aynı zamanda kültür aktarımı bağlamında halk edebiyatı ürünleriyle ilgili literatürde yer alan çalışmalar doküman incelemeye tabi tutulmuştur. Araştırmanın yöntemsel boyutu nitel bir araştırma olup gömülü kuram deseninde yürütülmüştür. Amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme tekniği kullanılarak yabancılara Türkçe öğretimi ve halk edebiyatı alanında doktora derecesi olan öğretim üyeleri seçilmiş, SSCI’lı ve ULAKBİM’de taranan yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde halk edebiyatı ürünleriyle kültür aktarımı konulu makaleler ele alınmıştır. Tasarımın teknoloji boyotuyla ilgili de uzmanların görüş ve önerilerinden faydalanılmıştır. Elde edilen veriler, içerik analiziyle çözümlenmiş olup kategorik frekans analizine de yer verilmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlar, halk anlatılarının yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kullanılabilir bir araç olduğunu ancak dikkatli bir revizyon sürecinden geçirilmesi gerektiğini ortaya koymuştur. Kullanılması uygun olan tür ve anlatılara uzman önerilerinde ayrıca yer verilmiştir. Bu sonuçlar ile bir program önerisi hazırlanıp sunulmuştur. Anahtar Kelimeler: Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi, Kültür Aktarımı, Halk Anlatıları, Multimedia