INTERNATIONAL JOURNAL OF SOCIAL HUMANITIES SCIENCES RESEARCH (JSHSR), cilt.4, sa.52, ss.790-805, 2020 (Hakemli Dergi)
Resim, çocuğun duygularını ve iç dünyasını çevresine yansıtabilmesi için önemli bir araçtır. Kızgınlık, güven, mutluluk gibi
duygularını sözel olarak paylaşamasa da resimlerinde kullandığı imgelerle rahatlıkla ifade edebilmektedir. Mutluluk duygusal
bir tepkidir ve çocukta dengeli bir kişiliğin temelini oluşturur. Sevgi ve güven içerisinde büyüyen çocuk, çevresinden aldığı
sevgiyi yine çevresine yansıtır. Gerçek sevgiyi bulamayan çocuk, genellikle güvensizdir. Bu gibi nedenlerle; Çocuk Esirgeme
Kurumlarında kalan çocukların karşılaşacakları sorunlar, şüphesiz sağlıklı aile ortamında yetişen çocuklardan farklı olacaktır.
Aile ortamında kolaylıkla bulabileceği ilgili ebeveynler, bu kurumlarda yerini bu rolleri üstlenmiş kurum yetkililerine ve
bakıcılarına bırakmaktadır. Kurum yetkililerine ve çalışanlarına büyük sorumluluklar düşmektedir. Kurum çalışanlarının
ellerinden gelen yardımı yapsalar dahi, her bir çocuğa tek tek ulaşmaları ve sorunları çözmeleri aile ortamındaki kadar sağlıklı
olmayacaktır. Aile ortamında korunma ve ihtiyaçlarının giderilmesi garanti altındadır. Bunlar maddi ve manevi ihtiyaçlardır.
Çocuklar kendi duygularını ve diğer insanların duygularını kolaylıkla yorumlayabilmekte ve çevrelerindeki insanların özellikle
onlar için değerli olan bireylerin duygu durumlarından etkilenmektedirler. Mutluluk teması çerçevesinde çocukların resimsel
ifadelerinin yorumlanması, sözel ifadelerinin kaydedilmesi araştırmanın yöntemlerinden biridir. Araştırmada kapsamında; nitel
araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın modelini “durum çalışması” oluşturmaktadır. Ayrıca örneklem grubunun
belirlenmesinde “benzeşik örneklem” den yararlanılmıştır. Verilerin toplanma sürecinde çocuklara yönelik olarak gözlem ve
görüşmeler yapılmıştır. Gözlem ve görüşmelerin analizi “içerik analizi” ile yapıldıktan sonra NVivo 8 programında matrix ve
modeller oluşturularak; bulgular yorumlanmıştır. Araştırmada 4–6 yaş grubu çocuklardan 7 kişi örnekleme alınmıştır. Sosyal
Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumlarında yaşayan 4–6 yaş grubu çocuklarda, resimleri ile ortaya çıkarılmaya çalışılan,
“Mutluluk” kavramı araştırmanın konusunu oluşturmaktadır. Çocukların mutluluk kavramına bakışları, resim yolu ile ortaya
konulduktan sonra çocuklar ile resimleri hakkında yarı yapılandırılmış görüşmeler ve gözlemler yapılmıştır. Görüşmeler ve
gözlemler sonucunda ortaya çıkan verilerden mutluluk kavramı ile ilgili kod ve temalara ulaşılmıştır. Ulaşılan kod ve temalar
ile çocuklarının resimlerindeki imgeler arasında anlamlı ilişkiler bulunmuştur.
Anahtar Kelimeler: Çocuk Esirgeme Kurumu, 4–6 Yaş Çocukları, Resimsel Gelişim, Mutluluk, Çocuk