Trakya Eğitim Dergisi, cilt.14, sa.3, ss.2101-2120, 2024 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmanın amacı, Zimmerman’ın geliştirmiş olduğu
Öz Düzenlemeli Öğrenme Modeline dayanarak geliştirilen
psikoeğitim programının ergenlerin öz düzenleme becerilerine ve
psikolojik yardım ihtiyaçlarına etkisinin incelenmesidir.
Araştırma hem nicel hem de nitel desenlerin kullanıldığı karma
araştırma yöntemiyle yürütülmüştür. Nicel boyutta gerçek
deneysel desenlerden Dört Gruplu Solomon Deseni
kullanılmıştır. Solomon desenine ek olarak son test ölçümünden
10 hafta sonra izleme testiyle katılımcılardan tekrar nicel veri
toplanmıştır. Nitel boyutta ise doküman analizi ve fenomenoloji
(olgu bilim) desenleri kullanılmıştır. 2021-2022 eğitim-öğretim
yılında Erzurum ve Bayburt il merkezlerinde bulunan dört farklı
ortaokulda öğrenim gören 5. 6. 7. ve 8. sınıflardan toplam 47
öğrenci araştırmanın katılımcı grubunu oluşturmaktadır. 12
oturumdan oluşan deneysel uygulamadan sonra katılımcılardaki
değişikliği belirleyebilmek amacıyla fenomenoloji deseni
kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen nicel bulgular öz
düzenleme psikoeğitim programının ergenlerin öz düzenleme
becerilerini artırdığını, psikolojik yardım ihtiyaçlarını ise
azalttığını ve bu iyileşmenin 10 hafta sonra da devam ettiğini
ortaya koymuştur. Ayrıca katılımcılardan ve ebeveynlerinden
toplanan nitel verilerin nicel verilerle elde edilen bulguları
desteklediği görülmüştür. Geliştirilen ve uygulanan öz düzenleme
psikoeğitim programının ergenlerin öz düzenleme becerilerini
artırmada, psikolojik yardım ihtiyaçlarını azaltmada etkili
olduğu, elde edilen nitel verilerin de bu durumu desteklediği
söylenebilir
The aim of this research is to examine the effects of the
psychoeducation program developed based on the Self-Regulated
Learning Model developed by Zimmerman on the self-regulation skills
and psychological help needs of adolescents. The research was carried
out with mixed research method in which both quantitative and
qualitative designs were used. In the quantitative dimension of the
research, the Four Group Solomon Design, one of the real
experimental designs, was used. In the qualitative dimension,
document analysis and phenomenology patterns were used. A total of
47 students from the 5th, 6th
, 7
th and 8th grades studying at four different
secondary schools in Erzurum and Bayburt provinces in the 2021-2022
academic year constitute the participant group of the research.
Experimental application consists of 12 sessions. After the
experimental application, phenomenology design was used to
determine the change in the participants. The quantitative findings
obtained from the study revealed that the self-regulation
psychoeducation program increased the self-regulation skills of
adolescents and decreased their psychological help needs. In addition,
it was seen that the qualitative data collected from the participants and
their parents supported the findings obtained with the quantitative data.
The developed and implemented self-regulation psychoeducation
program was effective in increasing adolescents' self-regulation skills
and reducing their psychological help needs, and the qualitative data
obtained supported this situation.