Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, cilt.25, sa.2, ss.677-698, 2021 (Hakemli Dergi)
Öz: Bu çalışma ile motivasyon kavramı, öğrenmede düşük motivasyonun nedenleri ve
çağdaş motivasyon kuramları incelenerek eğitici tecrübeleri ve motivasyon kuramlarına
dayalı olarak öğrenme ortamında motivasyonu artırıcı birtakım strateji ve önerilerin
sunulması amaçlanmıştır. Motivasyon genel anlamda etkileşim, seçim yapma, inanç, değer
gibi unsurlar içerir. Motivasyon, hedef ve bir eylem dahilinde davranışı başlatma, davranışı
hedefe yönlendirme ve davranışı sürdürme aşamalarından oluşmaktadır. Öğrenme
ortamlarında motivasyonun öneminin daha iyi anlaşılabilmesi için motivasyon kuramlarının
incelenerek literatür ışığında tartışılması gereklidir. Bu araştırma kapsamında çağdaş
motivasyon kuramları olarak ifade edilen, ilişkilendirme, beklenti-değer, öz yeterlik, hedef
belirleme, özgür irade, sosyal bilişsel, öz düzenleme ve ARCS kuramları özetle incelenmiştir.
Öğretim süreçlerinin öğrenci merkezli bir anlayışla planlanması, öğrencilerin duygularına
değer verilmesi, öğrencilerin ilgi ve ihtiyaçlarının dikkate alınması, öğretimde bilgilendirici
geri dönüt verilmesi, övgü, ödül ve aktif katılımı sağlayacak stratejilerin kullanılması ve
eğitimde doğru ölçme değerlendirme süreçlerinin uygulanması gibi yaklaşımların öğrenme
ortamında öğrencilerin motivasyonlarını artırmada önemli faktörler olduğu görülmüştür.
Anahtar Kelimeler: Motivasyon, öğrenme ortamları, motivasyon kuramları, öğrenci
motivasyonunu arttırıcı yaklaşımlar