Motivasyon Kuramları Çerçevesinde Öğrencilerin Öğrenme Motivasyonlarının Artırılması: Bir Derleme Çalışması


Creative Commons License

Bayrakçeken S., Oktay Ö., Samancı O., Canpolat N.

Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, cilt.25, sa.2, ss.677-698, 2021 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Derleme
  • Cilt numarası: 25 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2021
  • Dergi Adı: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Academic Search Premier, TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.677-698
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Öz: Bu çalışma ile motivasyon kavramı, öğrenmede düşük motivasyonun nedenleri ve çağdaş motivasyon kuramları incelenerek eğitici tecrübeleri ve motivasyon kuramlarına dayalı olarak öğrenme ortamında motivasyonu artırıcı birtakım strateji ve önerilerin sunulması amaçlanmıştır. Motivasyon genel anlamda etkileşim, seçim yapma, inanç, değer gibi unsurlar içerir. Motivasyon, hedef ve bir eylem dahilinde davranışı başlatma, davranışı hedefe yönlendirme ve davranışı sürdürme aşamalarından oluşmaktadır. Öğrenme ortamlarında motivasyonun öneminin daha iyi anlaşılabilmesi için motivasyon kuramlarının incelenerek literatür ışığında tartışılması gereklidir. Bu araştırma kapsamında çağdaş motivasyon kuramları olarak ifade edilen, ilişkilendirme, beklenti-değer, öz yeterlik, hedef belirleme, özgür irade, sosyal bilişsel, öz düzenleme ve ARCS kuramları özetle incelenmiştir. Öğretim süreçlerinin öğrenci merkezli bir anlayışla planlanması, öğrencilerin duygularına değer verilmesi, öğrencilerin ilgi ve ihtiyaçlarının dikkate alınması, öğretimde bilgilendirici geri dönüt verilmesi, övgü, ödül ve aktif katılımı sağlayacak stratejilerin kullanılması ve eğitimde doğru ölçme değerlendirme süreçlerinin uygulanması gibi yaklaşımların öğrenme ortamında öğrencilerin motivasyonlarını artırmada önemli faktörler olduğu görülmüştür. Anahtar Kelimeler: Motivasyon, öğrenme ortamları, motivasyon kuramları, öğrenci motivasyonunu arttırıcı yaklaşımlar