Van Tıp Dergisi, cilt.29, ss.197-206, 2022 (Hakemli Dergi)
Özet
Amaç: Sağlık profesyonellerinin mesleklerini yerine getirirken uymaları gereken tutum, değer ve davranışların bütünü olan tıbbi profesyonellik, mezuniyet öncesi ve sonrası tıp eğitimi için yeterlik alanlarından biridir. Bu çalışmada, tıp fakültesi üçüncü sınıf öğrencilerinin tıbbi profesyonellik tutumlarının belirlenmesi, cinsiyet, tıp fakültesini tercih nedeni ve ailede doktor bulunmasının bu tutumlar üzerine etkilerinin araştırılması amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Gönüllü, 331 tıp fakültesi üçüncü sınıf öğrencisiyle kesitsel bir çalışma yapıldı. Veriler 17.02.2020 tarihinde toplandı. Veri toplama aracı olarak kısa bir sosyodemografik bilgi formu ile Pensilvanya Eyalet Üniversitesi Tıp Fakültesi (PSCOM) profesyonellik ölçeği öğrenci formu kullanıldı. Veriler SPSS 20.0 programı (SPSS Inc., Chicago, IL, ABD) programı kullanılarak analiz edildi.
Bulgular: Katılımcıların yaş ortalaması 21.45±2.00 ve 168’i (50.8%) kadındı. Ortalama tutum puanları hesap verebilirlik 30.29±4.19 (7-35), zenginleştirme 24.88±3.78 (6-30), hakkaniyet 18.26±2.12 (4-20), onur ve şeref 36.37±3.87 (8-40), özgecilik 13.11±1.90 (3-15), ödev 21.92±2.80 (5-25) ve saygı alt boyutları için 9.05±1.25 (2-10) olarak bulundu. Kadın öğrencilerin profesyonellik tutum puanları erkeklerden, tıp fakültesini ideali olduğu için ve insanlara yardım etmek için tercih eden öğrencilerin puanları diğer nedenlerle tercih yapan öğrencilerden anlamlı şekilde yüksekti. Ailede doktor bulunan ve bulunmayan öğrencilerin profesyonellik tutumları arasında anlamlı fark saptanmadı.
Sonuç: Tıp fakültesi üçüncü sınıf öğrencilerinin profesyonelliğe karşı tutumları olumludur. Cinsiyet ve tıp fakültesini tercih nedeni bu tutumları üzerine etkili iken, ailede doktor bulunması etkili bulunmamıştır.
Anahtar Kelimeler: Tıp öğrencisi; tıp eğitimi; tıbbi profesyonellik; tutum.
Abstract
Introduction: Medical professionalism is one of the areas of competence in undergraduate and postgraduate medical education. In this study, we aimed to determine the medical professionalism attitudes of third-year medical students and to investigate the effect of gender, reason for preference, and presence of a doctor in the family on these attitudes.
Materials and Methods: A cross-sectional study was carried out with 331 third-graders who volunteered. Data was collected in 17.02.2020. As data collection tools, the Penn State School of Medicine (PSCOM) professionalism questionnaire-student form and a short sociodemographic information form were used. Data were analyzed using the SPSS 20.0 software (SPSS Inc., Chicago, IL, USA) program.
Results: The average age of students was 21.45±2.00, and 168 (50.8%) of them were female. Average attitude scores are found as, for accountability 30.29±4.19 (7-35), enrichment 24.88±3.78 (6-30), equity 18.26±2.12 (4-20), honor and integrity 36.37±3.87 (8-40), altruism 13.11±1.90 (3-15), duty 21.92±2.80 (5-25), respect 9.05±1.25 (2-10). Professional attitude scores of female students were higher than men's, students who chose the medical school for their ideal and to help people had significantly higher scores than students who preferred it for other reasons. No significant difference was found between attitude scores of students with and without the presence of a doctor in their family.
Conclusion: Third-year medical students have a positive attitude towards professionalism. While gender and medical school preference were effective on these attitudes, the presence of doctors in the family was not found to be effective.
Keywords: Medical student; medical education; medical professionalism; attitude.