XII. Tarım Ekonomisi Kongresi, Isparta, Türkiye, 25 - 27 Mayıs 2016, ss.663-672
Bu çalışmanın amacı Erzurum ilinde tüketicilerin yöresel gıda ürünlerini satın almalarında
etkili olan faktörlerin belirlenmesidir. Bu amaçla 5’li likert tipi ölçek kullanılarak anket
soruları hazırlanmış ve anketler yapılmıştır. Anketlerden elde edilen verilerin
değerlendirilmesinde faktör analizi ve kümeleme analizi kullanılmıştır. Çalışma sonucunda
Erzurum ilinde yaşayan tüketicilerin yöresel gıda ürünlerini satın almalarında etkili olan 10
değişkene faktör analizi yapılarak 3 faktöre indirgenmiştir. Faktör analizi sonucunda,“yarar ve
tat”, “içerik ve alışkanlık”, “üreticiye destek ve nakliye mesafesi” 3 faktör tespit edilmiştir.
Toplam varyansın %62.604’ünü bu faktörlerin açıkladığı belirlenmiştir. Kümeleme analizi
sonucunda yöresel gıda ürünlerini satın almada en fazla önem arz eden faktörler, 1. Kümede
yarar ve tat, 2. Kümede içerik- alışkanlık ve 3. kümede üreticiye destek ve nakliye mesafesi
olarak belirlenmiştir.